Nieuws Augustus 2011

Even voorstellen: Thiago

Thiago is de grote sensatie tijdens de voorbereiding van Barça. Hij scoorde maar liefst vier van de vijf gemaakte doelpunten. Tijd om hem even voor te stellen.

Thiego is een zoon van Mazinho, een voormalig Braziliaanse international die met zijn land in 1994 in Amerika de Wereldbeker won. In 1991 was Mazinho vanuit zijn vaderland vertrokken om bij Lecce te gaan voetballen. In Italië schonk zijn vrouw hem het leven van een zoon, op 11 april 1991 werd Thiago Alcantara do Nascimiento in San Pietro Vernotico (in de buurt van Bari) geboren. Thiago is dus een Braziliaan, maar door de voetbalavonturen van zijn vader kwam hij in Spanje terecht. Barcelona ontdekte hem bij Ureca, een clubje in de buurt van Vigo, waar Mazinho na zijn actieve loopbaan was blijven plakken.

In de jeugdopleiding van Barcelona werd meteen duidelijk dat Thiago over een grote technische voetbalbagage beschikt, wat niet verwonderlijk is gezien zijn Braziliaanse afkomst en hij leerde die buitengewone kwaliteiten te gebruiken in functie van het team. Bij Barça B zette hij op het middenveld de lijnen uit en daarbij waren zijn gave traptechniek en zijn spelinzicht grote troeven.

Op 17 mei 2009 debuteerde Thiago in de hoofdmacht van Barcelona tegen Mallorca (2-1 verlies). Thiago kreeg geleidelijk aan meer speelminuten bij Barça. In het seizoen 2010-2011 kwam hij in 12 competitiewedstrijden in actie en hij scoorde daarin 2 goals. Thiago koos voor Spanje uit te komen en hij schitterde op het EK2011 voor spelers onder-21 in Denemarken. Hij scoorde in de finale tegen Zwitserland een heerlijk doelpunt en het jonge Spanje werd Europees kampioen.

Bij zijn terugkeer in Barcelona kreeg Thiago meteen een nieuw contract aangeboden en vanaf dit seizoen behoort hij definitief tot de hoofdmacht. In de seizoensvoorbereiding toonde Thiago meteen dat hij die beloning dik verdiend heeft.