Nieuws Juni 2012

Fair Play Award voor Barça

De Spaanse voetbalbond, de RFEF, zal binnenkort FC Barcelona belonen met de Fair Play Award voor het feit dat de blaugranas het minst bestraft zijn in wedstrijden in het 2011/12 seizoen. De prijs is eveneens voor Málaga, aangezien beide teams evenveel punten scoorden.

De Fair Play Award is een prijs die de Spaanse voetbalbond toekent aan de meest ‘schone’ ploeg in La Liga. Teams in de Primera División worden geëvalueerd via een puntensysteem: drie punten voor een directe rode kaart, twee punten voor twee gele kaarten en één punt voor een gele kaart. Schorsingen worden ook meegeteld in dit systeem. Zowel Barça als Málaga eindigde het 2011/12 seizoen met 91 punten, en delen daarmee de eerste plek.

Voor Barça is het de tweede opeenvolgende Fair Play Award, en de vierde sinds de prijs werd gecreëerd in 1998. Daarmee is het Catalaanse team de ploeg die de meeste Fair Play Awards in de wacht heeft gesleept (2005/06, 2008/09, 2010/11 en 2011/12).

De RFEF zal de prijs uitreiken op 10 juli op de General Assembly conferentie die gehouden zal worden in het Ciudad del Fútbol van Las Rozas.