Nieuws September 2011

FC Barcelona - AC Milan 2-2

Barça en AC Milan hebben dinsdagavond een ietwat tegenvallende wedstrijd afgesloten met een gelijkspel. Met name de Italianen mochten hier meer dan tevreden mee zijn aangezien FC Barcelona vrijwel de gehele wedstrijd domineerde en een balbezit percentage had van maar liefst 69%.

Barcelona begon overigens dramatisch aan de wedstrijd. Het centrale verdedigingsduo Mascherano Busquets stond totaal niet op te letten toen Pato al na 20 seconde speeltijd aanzette voor een sprint en compleet vrije doortocht kreeg. De Braziliaan faalde ook niet 4 seconden later toen hij, wellicht ook tot zijn eigen verbazing, oog in oog kwam met doelman Valdés. Hiermee scoorde hij een treffer die qua snelheid slechts door vier spelers beter werd gedaan in de Champions League.

De verwachting was al niet dat Milan al te aanvallend zou gaan spelen in Camp Nou maar gesteund door deze snelle voorsprong gingen de Rossineris nog nadrukkelijker in de door Italiaanse ploegen zo geliefde verdedigende stand. FC Barcelona heerste en domineerde maar wist maar zeer moeizaam een gaatje te krijgen in de hechte defensie. Er waren wel wat kleine kansen maar er was weer eens een weergaloze actie van Messi voor nodig om daadwerkelijk tot scoren te komen. De kleine Argentijn snelde langs een aantal verdedigers en met name de zwakste schakel daarin Abate vergiste zich in de snelheid van 's werelds beste voetballer zodat de bal nog voorgegeven kon worden en het voor Pedro een koud kunstje was om de bal voorbij doelman Abbiati te schieten.

Na rust was het krachtsverschil nog groter. Gesteund door een snelle treffer van David Villa die de bal uit een overigens makkelijk gegeven vrije trap direct in de kruising schoot. Het publiek ging er eens goed voor zitten en het leek erop dat de ploeg van Pep Guardiola voor een riante overwinning ging. Milan stond erbij en keer ernaar hoe Barcelona zich naar kans op kans voetbalde maar steeds was er net geen succes. De combinaties waren fraai, de individuele acties om van te smullen maar tot echt grote kansen kwam het eigenlijk niet. Omdat ook Milan het wel prima leek te vinden, kabbelde de wedstrijd rustig voort en mochten er nog wat invallers hun rentree maken.

Puyol die na maanden blessure leed weer mocht invallen en ook Afellay die ook een paar weken aan de kant moest blijven vanwege een lichte kwetsuur mocht nog een kleine 10 minuten meespelen. Een korte periode waarin de Nederlander overigens misschien nog wel de beste kans kreeg op de 3-1 maar iets te makkelijk schoot. In de laatste minuut gebeurde dan toch nog datgene waar niemand meer rekening mee hield. De verder perfect fluitende Atkinson gaf in plaats van een vrije trap voor Abidal een corner aan Milan en die werd tot overmaat van ramp nog ingekopt door Thiago Silva ook. Die dat overigens wel op schitterende wijze deed.

En zo heeft FC Barcelona een totaal onnodig gelijkspel moeten incasseren dat het volledig aan zichzelf te wijten heeft. Het geboden spel biedt echter weer voldoende hoop op de nabije en wat verdere toekomst. De verwachting blijft dat FC Barcelona zich zonder al te veel problemen zal gaan plaatsen voor de volgende ronde.

FC Barcelona: Valdés, Alves, Busquets, Mascherano, Abidal, Xavi, Iniesta (39’ Fàbregas), Keita (67’ Puyol), Pedro, Villa (83’ Afellay) en Messi.

Klik hier voor de samenvatting van deze wedstrijd van Sport1.