Nieuws Oktober 2014

FC Barcelona - Eibar 3-0

De Barça-fans in Camp Nou zagen een flitsend en gretig team het veld betreden. Het was echter geen doorkomen aan door een woud van benen. De promovendus besloot met acht spelers rond het eigen zestienmetergebied te gaan verdedigen. Hierdoor duurde het een uur voordat de Eibar muur doorbroken werd door aanvoerder Xavi. Hierna maakten Neymar en Lionel Messi het Barça-feest compleet.

FC Barcelona had in het eerste half uur 82% balbezit en diverse kansen om de score te openen, maar de bezoekers wisten met hand en tand verdedigen alles tegen te houden. Lionel Messi was veruit de gevaarlijkste man en zijn teamgenoten zochten hem veelvuldig op. Het evenaren van Telmo Zarra, de all-time topscorer van de Primera División met 251 officiële doelpunten, speelde zichtbaar in het team. Na twintig minuten spelen stuitte Messi echter op Xabier Irureta. De Argentijn zag echter zijn medespelers niet over het hoofd. Zijn voorzetten op Neymar en Xavi werden helaas niet door hen omgezet in een doelpunt.

In de tweede helft zette Barça meer druk op de defensie van Eibar en na een uur spelen viel de bevrijdende 1-0. Xavi bezorgde de bal bij Messi, die de bal direct terug gaf aan de doorgelopen aanvoerder. Xavi twijfelde niet en schoot koelbloedig de bal in het doel. Hierna leken de spelers ontketend en liepen de Catalanen links en rechts dwars door de defensie van Eibar heen. De bezoekers gaven niet op, maar waren zichtbaar vermoeid geraakt. In de 72e minuut verdubbelde Neymar de voorsprong en was het lot van Eibar beslist. Dani Alves zag zijn landgenoot geheel vrij staan op de middenstip en zijn pass landde precies voor de voeten van Neymar. Die kon bijna uit stand zijn achtste doelpunt van het seizoen binnen schieten. Slechts twee minuten later verscheen alsnog de naam van Messi op het scorebord van Camp Nou. De 250e treffer van La Pulga (De vlo) was een schitterende! Bij een snelle uitbraak van Messi schoot hij na een één-twee met Neymar, die de bal met een hakje teruggaf aan Messi, schoot de Argentijn via de binnenkant van de paal de bal in het doel. In de laatste minuten van de wedstrijd verhinderde Irureta de evenaring van het record van Talmo Zarra.

Volgende week in El Clásico krijgt Lionel weer een nieuwe kans om de all-time topscorer van La Liga te worden. Wilt u dat live zien op een groot scherm omringt door mede Barça-fans? Meldt u dan nu HIER aan voor de penyabijeenkomst van de Fan Club Barcelona! Het wordt een groot feest!

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alves, Piqué, Mathieu, Alba, Xavi, Mascherano, Roberto (55' Iniesta), Pedro (71' Sandro), Messi en Neymar (77' Munir)

Bekijk HIER de samenvatting van Sport1.