Nieuws September 2017

FC Barcelona - Eibar 6-1

FC Barcelona heeft op dinsdagavond bij de midweekse speelronde met 6-1 gewonnen van Eibar. In eigen huis stond er geen maat op superster Lionel Messi, die vanzelfsprekend de uitblinker was en als valse spits een kwartet aan goals scoorde. De overige goals kwamen van de voet van Denis en het hoofd van Paulinho. Door de zege staat Barça na vijf wedstrijden op de maximale score van 15 punten, 7 punten meer dan aartsrivaal Real Madrid. Die ploeg heeft nog wel een wedstrijd tegoed. Lionel Messi staat na 5 duels al op 9 competitiegoals.

FC Barcelona begon in de thuiswedstrijd tegen Eibar in een laag en enigszins laks tempo, waardoor de Baskische tegenstander hoog druk wist te zetten en het Barça hiermee vrij lastig kon maken. Echte kansen bleven in het begin van de wedstrijd uit, maar na 20 minuten kreeg Barcelona een ietwat gemakkelijke strafschop. Rechtsback Semedo werd aangeraakt en dus mocht Leo zijn doelpuntenfestijn openen vanaf de stip. Met een nonchalante en geplaatste inzet verdween de bal achter Dmitrovic. Barça kon vervolgens het gaspedaal verder indrukken. Voor rust werden de fans nog getrakteerd op een tweede treffer, afkomstig van de Braziliaan Paulinho. In navolging van zijn winnende goal tegen Getafe bleek hij opnieuw van waarde, door uit een hoekschop raak te knikken.

Na rust begon Barça te werken aan het doelsaldo, ondanks dat Eibar zich kranig verweerde en een gedurfde tactiek bleef spelen in Camp Nou. Na een mooie solo van Messi wist de spits zijn inzet niet binnen te schieten, maar in de rebound was Denis de gevierde man met een hard schot in de korte hoek. De 3-0 bleek ook reden om te verslappen, want enkele minuten na de treffer scoorde Sergi Enrich met een schitterende touch de 3-1. Eibar verdiende een goal voor de inzet, en had ook de pech dat het maar bij 1 doelpunt bleef. In het restant van de wedstrijd raakten ze namelijk nog de paal en de lat.

De Messi-show ging rond het uur van start. Allereerst schoot de Argentijn binnen uit een klassieke driehoekscombinatie met Busquets en Iniesta. De scoringsdrift was nog niet gestild, want na een pass van Paulinho vervolmaakte Messi zijn hattrick met een puntertje dat door de benen van de doelman verdween. Op aangeven van Aleix Vidal scoorde Messi enkele minuten voor tijd zijn vierde, en de zesde voor Barcelona. Door het kwarter aan goals staat Messi dit seizoen na 8 duel al op 12 doelpunten, een buitenaardse seizoensstart.

Barça is na deze succesvolle seizoensstart erbij gebaat om de goede vorm vast te houden, en dit kan op zaterdag gebeuren in het duel tegen Girona, de provinciegenoot. Om kwart voor negen speelt Barça dan tegen de Catalaanse promovendus, in een nieuwe Catalaanse derby op het hoogste niveau.