Nieuws April 2012

FC Barcelona - Getafe 4-0

Dinsdagavond maakte het Catalaanse kamp zich op voor de competitiewedstrijd tegen Getafe, de nummer tien op de ranglijst. Hoewel de achterstand op Real Madrid was verkleind tot vier punten, konden Guardiola en zijn mannen het zich, in tegenstelling tot de eeuwige aartsrivaal, niet veroorloven om ook maar enig punt te laten liggen. Met die instelling betraden de spelers het veld. Alves en Piqué waren de grote afwezigen wegens blessures en Fàbregas was geschorst door het oppikken van vijf gele kaarten; Afellay was nog altijd niet opgenomen in de wedstrijdselectie.

Al vanaf de eerste minuut bleek dat Getafe met maar één doel naar Camp Nou was gekomen: alles vastzetten. Barça speelde de bal rustig rond, zoekend naar een opening in de solide verdediging. En die kwam binnen vijftien minuten: Messi gaf via de borst een assist op Alexis, die buiten het bereik van Moya koeltjes binnenschoot. 1-0! In de zeventiende minuut gaf Messi en ongelofelijke, haast onmogelijke pass dwars door de verdediging op Xavi; een verdediger poogde zijn inzet uit het doel te houden en Xavi’s goal werd afgekeurd, maar camerabeelden doen vermoeden dat Xavi’s inzet wel degelijk een zuiver doelpunt was!
De 22e minuut werd gedenkwaardig, toen de handen op elkaar gingen voor Abidal. Al eerder meldde de Spaanse krant Sport dat culés via diverse sociale media elkaar hadden aangespoord in de 22e minuut een staande ovatie te geven voor Abidal (rugnummer 22), die op dezelfde dag een zware levertransplantatie van zes tot acht uur onderging.
Barça speelde door en zakte een beetje in, maar af en toe waren daar de kansen. Xavi gaf een prachtige pass op Messi, die de Argentijn helaas voorlangs schoot. Ook Alexis was vlak bij een doelpunt na een scherpe cross van Cuenca, die geregeld helemaal vrijstond op rechts, maar de maker van de 1-0 koos voor het verkeerde been en schoot naast.
Getafe kwam eigenlijk slechts tot twee kleine kansjes, waarvoor Valdés nauwelijks in actie hoefde te komen. De paar keer dat de tegenpartij aan de bal kwam, verloren zij de bal weer net zo gemakkelijk en Barça behaalde meer dan tachtig procent balbezit. Tot scoren kwam het niet, maar vlak voor rust waren daar Iniesta en Messi. Messi gaf aan op Iniesta, die de bal klaarlegde met een briljant hakje en De Vlo wist daar wel raad mee: 2-0! Met die voorsprong ging Barça de rust in en was het afwachten of Getafe überhaupt van tactiek zou veranderen in de tweede helft.

Dat bleek niet het geval. In de regen en harde wind stond Getafe met zeker tien man achter de bal, terwijl Barça er lustig op lost combineerde. Verscheidene kansen passeerden de revue, maar geen van de pogingen vonden het net. Messi kreeg overigens een gele kaart toegeschreven wegens hands in het zestienmetergebied. In de 61e minuut ging Iniesta over de knie vlakbij het Getafe-doel, maar de scheidsrechter kende geen strafschop toe; terecht of onterecht valt te bediscussiëren. Een paar minuten later verzilverde Barça dan toch haar derde doelpunt: Cuenca kreeg opnieuw buitengewoon veel ruimte en gaf een prachtige cross, die Alexis met het hoofd snoeihard binnenkopte. Twee minuten later was het opnieuw raak, toen Messi een perfecte vrije trap van vlakbij de cornerpaal aanleverde en Pedro die met het hoofd in de verre hoek wist te koppen: 4-0! Hiermee behaalde Leo een nieuw persoonlijk record, namelijk van 25 assists in één seizoen.
Adriano, Pedro en Mascherano maakten nog plaats voor Muniesa, Montoya en Tello, waarmee Barça met maar liefst tien (!) spelers uit de eigen jeugd op het veld stond. In de laatste paar minuten werd Barça nog behoorlijk gevaarlijk voor het doel van de bezoekers met kansen voor Messi en Tello, maar doelman Moya wist de schade beperkt te houden tot vier tegengoals. De laatste minuut reguliere speeltijd trakteerde Messi het publiek nog op een staaltje individueel voetbal dat uiteindelijk niet uitmondde in een doelpunt, maar wel weer even zijn klasse tentoonstelde.

Het fluitsignaal signaleerde het einde van een eenzijdige wedstrijd, waarin Barça geen kind had aan de tegenpartij. Met deze 4-0 overwinning heeft Barça haar achterstand op Real Madrid teruggebracht naar één punt, en is het afwachten wat de Koninklijke in haar aanstaande duel presteert.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Mascherano (83' Muniesa), Puyol, Adriano (76' Montoya), Xavi, Iniesta, Busquets, Alexis, Messi, Cuenca en Pedro (80' Tello).

Opstelling Getafe: Moyà, Torres, Cata Díaz, Alexis, Masilela, Casquero, J. Rodríguez (68' Barrada), Rubén Pérez, Diego Castro (68' Gavilan), Ríos (90' Arroya) en Miku.