Nieuws April 2023

FC Barcelona – Girona: 3 punten!

Paasmaandag 21.00 uur speelt Barça in Spotify Camp Nou de wedstrijd tegen Girona. Koploper is natuurlijk FC Barcelona. Girona bezet de 11e plaats met 34 punten uit 27 wedstrijden. 42 doelpunten voor en 42 doelpunten tegen.

Onder de toeschouwers zullen veel toeristen aanwezig zijn. Zeg nou zelf: wat is er mooier dan een lang Paasweekend in 1 van de mooiste steden ter wereld. Een aantal feiten op een rij:

Barcelona is de op een na grootste stad van Spanje

In de metropool wonen bijna 7.000.000 mensen (in de stad bijna 1.700.000 inwoners)

Barcelona is de hoofdstad van de autonome regio Catalonië

Barcelona is de hoofdstad van de provincie Barcelona

Dicht bij de Franse grens (Pyreneeën op 160 km), de Middellandse Zee en alle costa’s

Barcelona is gebouwd op 7 heuvels

Universiteitsstad met 2 universiteiten

Wie herinnert zich niet Ellen van Langen op de Olympische Zomerspelen van 1992:GOUD

In 1975 waren de Catalaanse taal en cultuur weer vrij te gebruiken. Na het overlijden van Franco.

Barcelona heeft lange zomers en milde winters en een prachtige haven

Bezienswaardigheden:

• Diverse kunstwerken van Gaudí (Sagrada Familia, Park Güell, Casa Milá, Casa Batlló, Palau Güell, Casa Vicents, cryptes)

• Ciutat Vella (de oude stad)

• Arco de Triunfo (Arc de Triumf)

• Parc Zoológic

• Fuenta Mágica (fontein)

• La Rambla

• De Montjuíc

•Vele kerken (waaronder 1 kathedraal)

• Vele musea (Gaudí, Picasso, Miró) •

Vele parken (de la Ciutadella, del Labirint d’Horta, de Joan Miró)

Vele beroemdheden (Antoni Gaudí, Montserrat Caballé, Arantxa Sánchez, Pau en Marc Gasol, Gerard Piqué, Alvaro Soler).

En via Gerard Piqué komen we weer bij Barça. Na de kansloze nederlaag tegen Madrid (dat trouwens zaterdagavond met 2-3 van Villarreal verloor….), is het zaak om het publiek te trakteren op een grote overwinning op Girona. Dat moet toch mogelijk zijn gezien de stand.

Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com