Nieuws Maart 2015

FC Barcelona - Real Madrid 2-1

Men had reikhalzend uitgekeken naar de grootste wedstrijd van de wereld, en die hoge verwachtingen werden meer dan waar gemaakt tijdens het treffen tussen FC Barcelona en Real Madrid van zondagavond in Camp Nou. Het werd een strijd die op en neer ging, veel hoogtepunten kenden, veel kaarten kende en bovenal een goede afloop. Het waren de centrale verdediger Mathieu en de Uruguayaanse spits Luis Suárez die Barça de zege bezorgden in Camp Nou. Hierdoor wordt Real Madrid huiswaarts gestuurd met een achterstand van vier punten, en heeft Barcelona deze lastige week met twee zeges afgesloten.

Real Madrid en Barcelona begonnen deze afsluiting van het voetbalweekend met een behoudende openingsfase. Het was Real Madrid dat voor het eerst gevaarlijk werd, want nadat Karim Benzema een bal scherp voorgaf was het Cristiano Ronaldo die met een atletische inzet de lat teisterde. Tien minuten later was het Jeremy Mathieu die de score opende, nadat Lionel Messi vanaf de zijkant een vrije trap mocht nemen. De Argentijn trapte goed en het was Mathieu die na een kleine twintig minuten de score mocht openen, met een keiharde kopbal waarbij hij Casillas kansloos liet. De spelers begonnen erna aan een lang voetbalgevecht, en dit werd soms ietwat letterlijk opgevat. De wedstrijd stond bol van de overtredingen en kaarten, en uiteindelijk werden er maar liefst 11 kaarten uitgedeeld.

Na een half uur kwam echter het antwoord van Real Madrid. De Madrilenen kwamen beter in de wedstrijd kregen Barcelona met de rug tegen de muur door snel druk te zetten, en op een gegeven moment moest Barcelona het hebben van de snelle uitbraken. Benzema had een prachtige hakbal in huis, en hiermee gaf hij Cristiano Ronaldo een schietkans. Vlak voordat er een verdediger kon ingrijpen schoot de Portugees hard binnen, waarmee hij het stadion even stil kreeg. In het restant van de tweede helft kwamen er nog vele mogelijkheden voor Real Madrid, maar Barcelona kwam keer op keer met de schrik vrij. Gareth Bale leek de 2-1 te scoren, maar de snelle buitenspeler uit Wales zag zijn doelpunt afgekeurd worden. Hij schoot binnen na een doorgekopte bal van Ronaldo, maar die verkeerde in buitenspelpositie. Dit was goed gezien door Mateus Lahoz, al was dit het enige wat de scheidsrechter goed zag.

Enkele onbegrijpelijke beslissingen nam de arbiter, maar Barcelona mocht alsnog niet klagen dat ze met 1-1 de rust haalden. Het was Real Madrid dat het spel dicteerde, en Barcelona liep in eigen huis voornamelijk achter de bal aan. Hoe anders was het na rust, want Barcelona leek als herboren. De eerste vijf minuten in de tweede helft verliepen nog identiek aan de eerste, maar na 56 minuten werd Luis Suárez gelanceerd door Dani Alves. Dit was pas de eerste echte kans voor Barcelona in een lange tijd, maar de Uruguayaan maakte er zeer dankbaar gebruik van. Hij nam de bal prachtig aan en schoot diagonaal en hard binnen. Deze goal was bevrijdend voor Barcelona, want erna kwamen ze veel en veel beter voor de dag. Er kwamen erna nog wat gele prenten, maar het was vooral een geweldige strijd die zich in het laatste half uur van de wedstrijd ontpopte.

Real Madrid drong aan, en hierdoor ontstonden grote ruimtes voor het doel van Casillas. Barcelona heeft dit seizoen al laten zien over uitstekende counterkwaliteiten te beschikken, en deze kwamen vaak naar voren toe. Toch waren ze onnauwkeurig in de afronding, maar in de tweede helft leek Barcelona weer op het team wat in de tweede seizoenshelft zo onverslaanbaar is. Lionel Messi dribbelde enkele malen goed langs de defensie, en eenmaal krulde hij de bal op karakteristieke wijze net naast het doel. Een ander moment gaf hij de bal mee aan Neymar, maar de Braziliaan had zijn avond niet. Neymar verspeelde elke bal en liet zich te vaak het kaas van het brood eten, en na een gigantische misser in de eerste helft was hij ook in de tweede helft niet scherp genoeg.

Luis Enrique besloot het middenveld dicht te gooien door Xavi, Busquets en Rafinha te brengen. Hierdoor wist Real Madrid zich niet meer door de Catalaanse defensie heen te voetballen, ook omdat Piqué en Mathieu een foutloze wedstrijd speelden. De twee verdedigers die in de vorige Clásico's vaak zat de fout in gingen bleken vandaag niet voorbij te komen, tot de frustratie van Cristiano Ronaldo die in de tweede helft niet gevaarlijk was. Hierdoor was het in de laatste minuten nog erg spannend, zonder dat Real erg gevaarlijk kon worden. Door de zege van Barcelona liep Barça uit naar vier punten voorsprong op de concurrent, en hiermee zetten ze een zeer belangrijke stap richting de titel. Real Madrid zat al in een lichte crisis, en deze zal door dit resultaat alleen nog maar toenemen. Deze Clásico was een prachtige, en verliep identiek aan het verlopen van het seizoen tot nu toe. De eerste helft waren het de Madrilenen die constante dreiging uitvoerden en de tegenstander in een wurggreep hielden, maar in de tweede helft kwam de Catalaanse voetbalmachine onder aanvoering van Messi op gang, evenals het de twee ploegen verging voor en na de winterstop.

Opstelling Barça: Bravo, Alba, Mathieu, Piqué, Alves, Mascherano, Rakitic (76' Busquets), Iniesta (80' Xavi), Messi, Suárez, Neymar (85' Rafinha)