Nieuws April 2011

FC Barcelona – Shakhtar D. 5-1

Ondanks de angsten van Pep Guardiola voor deze wedstrijd heeft zijn team vanavond met 5-1 gewonnen van Shakhtar Donetsk waardoor de halve finales van de Champions League dichtbij gekomen zijn. Opvallend is dat oud Barça-speler Dmytro Chygrynskiy op de tribune plaats nam en niet bij Shakhtar in de verdediging stond.

Direct na het eerste fluitsignaal lieten de Oekraïners zien dat ze niet bang zijn voor FC Barcelona door gelijk in de aanval te gaan, maar Victor Valdés zorgde voor een goede redding. Hierna volgde direct de eerste aanval van FC Barcelona waarbij Andrés Iniesta al na 1.36 minuten weet te scoren voor de thuisploeg. Bij het vieren van het doelpunt maakte Iniesta een gebaar van een duimende baby ter ere van zijn dochter die zondag geboren is. In het eerste kwartier had de verdediging van de Catalanen hun handen vol aan de razendsnelle Brazilianen Luiz Adriano en Willian. Alves, Piqué als Busquets maakten fouten of waren te laat waardoor de spitsen van Shakhtar diverse keren gevaarlijk voor het doel van Valdés konden komen, maar Victor hield zijn doel schoon.

Van de vijf doelpunten die deze avond gemaakt zijn door FC Barcelona is er geen op naam van Lionel Messi. Al kreeg de Argentijn wel hele goede kansen zoals een vrije trap in de 17e minuut die op een haar na de kruising mistte. Messi is hierdoor nog steeds twee doelpunten verwijderd van het record van Ronaldo. Tien minuten voor rust stond Iniesta aan de basis van de fraaie tweede treffer. De kersverse papa plaatste de bal in één beweging achter de verdediging van Shakhtar, waar Dani Alves de bal aan kon nemen en scoren.

Het rustsignaal van de Schotse scheidsrechter Craig Thomson was het teken voor de aanvoerder van Shakhtar om alvast van shirt te ruilen met Lionel Messi. Na de rust ging FC Barcelona nadrukkelijk op zoek naar meer doelpunten al gaven de Oekraïners zich niet gewonnen en bleven gevaarlijk voor het doel van Valdés opduiken. Toch was het Piqué die in de 53e minuut, op een corner van Xavi, de 3-0 op het scorebord zette nadat een minuut eerder Xavi een vrije trap in de handen van de Oekraïense keeper geschoten had. Iniesta is even later zo handig om een gele kaart te versieren voor hinderen bij het nemen van een vrije trap waardoor hij de return in Oekraïne moet missen. Het treuzelen leidde wel tot de 3-1, want de vrije trap van Shakhtar werd verlengt en zo passeerde Jaroslav Rakitskii alsnog de sterk keepende Victor. Shakhtar kon door het doelpunt hoop houden op een toch nog interessante return, maar dat duurde maar even. Seydou Keita zorgde vrijwel direct voor de 4-1, op aangeven van Messi, en Xavi nam kort voor tijd met een vijfde doelpunt voor Barcelona alle spanning weg.

Met de wissel van Villa voor Pedro maakte de vleugelspeler zijn rentree na een liesblessure en hij werd onder luid applaus verwelkomt door het publiek in Camp Nou. Adriano werd even later door Guardiola vervangen voor Maxwell die daarmee ook terug is van zijn blessure. Vlak voor het einde kreeg Iniesta een publiekswissel en in plaats van Andrés kwam Afellay in het veld en maakte zo zijn Europese debuut voor FC Barcelona.

Volgende week dinsdag 12 april volgt om 20:45 uur de return in de Donbass Arena in Donetsk.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Adriano (76’ Maxwell), Busquets, Mascherano, Xavi, Keita, Iniesta (90’Afellay), Villa (69’ Pedro) en Messi.

Voor de samenvatting van de wedstrijd klik hier.