Nieuws April 2014

FIFA schort transferverbod op

Na de tegenvallende resultaten en incidenten die zich buiten het voetbalveld afspeelden, is er nu goed nieuws gekomen voor FC Barcelona. De Catalaanse grootmacht mag aankomende zomer toch nieuwe spelers aantrekken.

Een paar weken terug ging het bestuur van de club met een bezwaarschrift van meer dan honderd pagina’s in hoger beroep tegen het besluit van de FIFA tot een transferverbod. Tegelijkertijd werd een verzoek ingediend om het transferverbod op te schuiven tot daadwerkelijk een beslissing genomen kan worden.
Woensdag heeft de FIFA gehoor gegeven aan dat laatste verzoek. De straf is opgeschort, omdat een uitspraak niet op korte termijn verwacht wordt. Larry Mussenden, voorzitter van de disciplinaire commissie van de Wereldvoetbalbond, nam in overweging hoe complex de zaak is en het feit dat de komende transferperiode al op 1 juli begint. Mussenden heeft toegezegd dat de juiste stappen genomen zullen worden om de zaak te onderzoeken, waarbij de rechten van de voetbalclub gerespecteerd worden.

Mocht Barça het beroep verliezen wanneer de uitspraak alsnog gedaan wordt, dan zou de club naar het sporttribunaal CAS (Court of Arbitration for Sport; Hof van Arbitrage voor Sport) kunnen stappen, wat tot extra vertraging zou leiden.

De disciplinaire commissie van de FIFA wil de Catalaanse club straffen wegens het overtreden van vastgestelde regels rondom het vastleggen en registreren van buitenlandse spelers onder de achttien jaar. In de periode tussen 2009 en 2013 zou Barça die reglementen overtreden hebben bij tien verschillende spelers. Barça claimt dat dit onterecht is, en verwijst daarbij naar de eigen opleiding, La Masía. De straf zou twee transferperiodes betreffen waarin Barça geen aankopen mag doen; daarbovenop kreeg de club een boete van 370.000 euro.

De beslissing van de FIFA geeft FC Barcelona in ieder geval weer wat lucht voor de komende tijd, juist nu de club van plan is om deze zomer de selectie te renoveren wegens het vertrek van Carles Puyol en de geblesseerde Víctor Valdés.