Nieuws Augustus 2015

Fiorentina en Roma laatste testen

FC Barcelona heeft in de voorbereiding nog twee duels te gaan, waarvan een om de traditionele Gamper Cup die elk jaar in Barcelona gespeeld wordt en ook nog eens geldt als spelerspresentatie voor alle fans. Maar eerst speelt de ploeg van Enrique nog op zondagavond in het Italiaanse Florence, waar Fiorentina met de herkenbare paarse shirts de tegenstander zal zijn. In de Gamper Cup is een andere traditionele Italiaanse club de opponent, dan is het AS Roma. De afgelopen jaren waren ook onder andere Napoli, Milan en Juventus als Italiaanse ploegen verkozen om de Gamper Cup te mogen spelen. Het duel tegen Fiorentina telt ook nog mee om de Champions Cup, het vriendschappelijke toernooi dat afgelopen zomer over verschillende continenten gespeeld is.

Op vrijdag trainde de ploeg van Enrique nog tweemaal voordat ze hun spullen konden pakken en naar Florence mochten afreizen, met nog een afsluitende training op zaterdag. Achttien man mochten de reis naar Florence maken, en ondanks dat de Zuid-Amerikaanse spelers deze week van hun langere vakantie terugkwamen hebben ze nog geen tijd gehad om fit te worden voor het duel met Fiorentina. Hier zullen ze dus ook niet bij aanwezig zijn, en dus blijven Messi, Mascherano en Neymar en Alves allen nog achter, evenals Claudio Bravo die nog helemaal niet teruggekeerd is omdat hij eerst met zijn land in de zomer de winst van de Copa America moest vieren. Een andere Zuid-Amerikaan, Adriano, zal ook niet meereizen omdat hij licht geblesseerd is en Jeremy Mathieu is alweer de vijfde verdediger die af moet haken met nawerkingen van een stevig griepje. Tel daar de blessure van Douglas bij op en men ziet dus dat maar liefst zes verdedigers er niet bij zullen zijn. Met Bartra, Alba, Piqué en Vermaelen zit de ploeg dus dun in de verdedigers, zeker aangezien Vidal en de andere aankoop Turan natuurlijk nog niet speelgerechtigd zijn.

Wellicht biedt het een uitkomst dat Sergi Roberto weer uit de voeten kan op de rechtsbackpositie, waar hij dit seizoen in de voorbereiding al enkele malen mocht staan. Van het tweede elftal zijn Sergi Samper en Gerard Gumbau opgeroepen. In de wedstrijd tegen Fiorentina treffen ze een team aan met enkele bekende gezichten. Fiorentina verwachtte afgelopen seizoen veel van spits Mario Goméz, maar de Duitse aanvalsleider is nu alweer een jaar verhuurd. Giuseppe Rossi wordt verwacht aan de start, de spits die bij Villarreal speelde en soms een plaag was voor de Catalaanse defensie, maar vaker geblesseerd. Joaquín is een ietwat bekendere naam, want dit is een speler die zijn strepen al lang en breed verdient heeft in Spanje. Bij Valencia en Málaga was Joaquín met zijn karakteristieke dribbels altijd een uitblinker en hij behoorde tot de oude generatie van Valencianen, met onder andere David Villa en David Silva toen ook nog actief bij Los Che. Valencia moest jarenlang wachten op een nieuwe generatie strijders, maar met een vierde eindklassering van de afgelopen jaargang hebben ze eindelijk weer wat ze wilden, Champions League-voetbal.

De meest bekende tegenstander is misschien wel Mario Suárez, de verdedigende middenvelder van Atlético Madrid die pas onlangs is aangetrokken door Fiorentina aangezien zijn kansen op speeltijd bij de ploeg van Simeone waren geslonken. Hij maakte deel uit van het kampioensteam van Atlético. Veel historie is er niet tussen beide ploegen, en de laatste ontmoeting was ook een vriendschappelijke en vond 7 jaar geleden plaats. Barça hoopt met een tweede overwinning de Champions Cup af te sluiten zodat ze met een redelijke voorbereiding achter de rug toe kunnen werken naar de seizoensstart waarin direct al twee prijzen te verdelen zijn. We zullen het zien.