Nieuws Juli 2013

Gerardo Martino nieuwe trainer Barça

FC Barcelona heeft afgelopen maandag een nieuwe trainer aangesteld. De 50 jarige Argentijn Gerardo Daniel ‘Tata’ Martino zal de functie van Tito Vilanova overnemen. De Catalaanse coach legde zijn functie vrijdag 20 juli neer omdat hij zich volledig op zijn herstel van keelkanker wil richten. Martino is nog onbekend in Europa, want de Argentijn heeft vooral furore in Zuid Amerika gemaakt. Hier staat ‘Tata’ bekend om zijn creatieve spel waarbij Martino uitgaat van eigen kracht en het liefst jeugdspelers.

Als speler debuteerde de Argentijn op zeventien jarige leeftijd als aanvallende middenvelder bij Newell’s Old Boys, waar hij tot een indrukwekkend aantal van 550 wedstrijden kwam. Hierna speelde Martino voor CD Tenerife in Spanje, het Argentijnse Club Atlético Lanús en het Chileense CD O'Higgins. In 1996 stopte ‘Tata’ met voetballen om als coach te werk te gaan.

Het Argentijnse Brown Arrecife was in 1998 de eerste club die hij trainde. Hierna volgden het Club Atlético Platense en Instituto de Córdoba, beiden in Argentinië.
De 50 jarige Argentijn vertrok hierna naar Paraguay om met Club Libertad in het seizoen 2002/03 landskampioen te worden. Martino herhaalde dit 2003/04 met Club Cerro Porteño. Na een uitstapje naar Colón de Santa Fe in Argentinë, keerde ‘Tata’ in 2006 terug bij Club Libertad. In 2007 vervolgde de Argentijn zijn carrière bondscoach van Paraguay. Op het WK van 2010 in Zuid Afrika wist de ploeg van Martino werd in de kwartfinale uitgeschakeld door de uiteindelijke wereldkampioen Spanje door een doelpunt in de 83e minuut van David Villa. In 2011 bereikte hij met Paraguay zelfs de finale van de Copa America. Hierin werd met 3-0 verloren van Uruguay. Na deze verloren finale werd Martino coach van Newell’s Old Boys, de club waar hij als speler doorbrak.