Nieuws December 2013

Getafe-Barça 2-5

Voor FC Barcelona was de wedstrijd van zondag tegen Getafe het laatste duel van het kalenderjaar. Neymar ontbrak in de selectie, wegens een schorsing na drie gele kaarten en ook zonder Xavi Hernández en Carles Puyol reisde Barça naar de Spaanse hoofdstad om de volle drie punten op te halen. Atlético Madrid had eerder dat weekend gewonnen van Levante, en met dat in het achterhoofd moest de ploeg van Martino vol aan de bak om zowel met de zege als voldoende doelpunten als koploper 2014 in te gaan.

Het verliep echter totaal niet volgens plan. Getafe meldde zich al snel dreigend op de Catalaanse helft en Pinto moest eraan te pas komen om twee schoten te weren. Aan de andere kant was Gerard Piqué uit een vrije trap van Alexis Sánchez dicht bij de openingstreffer, maar hij stuitte op keeper Moya. Barça genoot amper controle over de wedstrijd en speelde opvallend vaak de lange bal. Nog voor de tien minuten verraste Sergio Escudero de Barça-defensie met een individuele loopactie en hij plaatste de bal achter Pinto: 1-0. Nog geen vijf minuten later tekende Lisandro López zelfs de 2-0 aan, toen hij met het hoofd een corner binnen werkte. Daarmee keek Barça al binnen het kwartier tegen een behoorlijke achterstand aan.

Het spelbeeld veranderde echter weinig. Op een sporadische voorzet na meldde Barça zich amper in het doelgebied van de thuisploeg. Barça werd wel een penalty ontzegd, na een handsbal van een Getafe-verdediger die de scheidsrechter niet zag. Verder oogden de Catalanen passief, trokken ze de wedstrijd niet naar zich toe en leek het er niet op dat ze binnen de kortste keren zouden scoren. Vlak voor het halfuur was Getafe zelfs dicht bij een stunt, maar maakte Marica de fout niet af te spelen en was de kans verkeken.

Maar in minuut 34 keerde de wedstrijd volledig dankzij de perfect in vorm stekende Pedro Rodríguez. De Spanjaard zag keeper Moya ver van zijn doel staan en lobde de bal over hem heen: 2-1. Een paar minuten later was Sergi Roberto dicht bij de gelijkmaker, maar zag zijn inzet over gaan. Toch kwam die 2-2 er en nog wel voor rust: Pedro zag de ruimte in het doelgebied en schoot prachtig de gelijkmaker binnen. Barça was terug in de wedstrijd!
Er gebeurde zelfs het ongelooflijke: een door Cesc Fàbregas opgezette aanval belandde via Jordi Alba bij eindstation Pedro en die schoot zijn zuivere hattrick binnen: 2-3. Een ongelooflijke ommekeer in acht minuten na het hopeloze begin!

Na rust bleef Barça domineren, al zette Getafe wel weer aan, op zoek naar de gelijkmaker. Even leken ze die te krijgen, toen Diego Castro prachtig de bal kapte en schoot, maar zijn bal ging naast en Barça ontsnapte. Maar in de 68e minuut deelde Cesc Fàbregas de genadeklap uit: op aangeven van man van de wedstrijd Pedro nam hij de bal hard op de slof: 2-4. De voorsprong was veiliggesteld en de vastberaden instelling van Getafe verslapte.

Barça bleef nu veel meer haar eigen spel spelen en omsingelde het doelgebied van Getafe. Dit resulteerde in frustratie bij de thuisploeg, met hier en daar een lelijke overtreding en gele kaarten. Dat werd met nog twintig minuten te spelen afgestraft; Pedro werd omver gebotst in het zestienmetergebied en de scheidsrechter wees onverbiddelijk naar de stip. Fàbregas mocht aanleggen en Moya had geen schijn van kans: 2-5.

Dat was tevens de eindstand en het laatste enerverende van de wedstrijd. FC Barcelona gaat dankzij deze overwinning en het aantal doelpunten op basis van doelsaldo als koploper het nieuwe jaar in en mag nu genieten van de feestdagen.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Piqué, Mascherano, Jordi Alba, Busquets (90’ Bartra), Iniesta, S. Roberto, Cesc (85’ Song), Pedro (80’ Tello) en Alexis.

Opstelling Getafe: Moya, Valera, Alexis, Lisandro, Escudero, Pedro Leon, Borja, Castro (72’ Sarabia), Mosquera, Lafita (80’ Gavilán) en Marica (60’ Colunga).

Gerelateerd nieuws