Nieuws September 2017

Getafe - FC Barcelona 1-2

In de voorstad van Madrid heeft Barça geen steek laten vallen, al was het niet zonder moeite. Het gepromoveerde Getafe verloor dit seizoen pas één keer en stond ook tegen de FC Barcelona zijn mannetje. Twee invallers, Denis Suárez en Paulinho, bezorgden de Catalanen de winst nadat Getafe in de eerste helft op voorsprong was gekomen.

De eerste helft speelde het team van Ernesto Valverde slordig. Het baltempo lag erg laag en vooral in de afronding haperde de Catalaanse machine. Dat zorgde ervoor dat na een kwartier spelen de thuisploeg wel erg dichtbij het doel van Ter Stegen kwam. Waar het hier nog goed afliep, was dit nog niet de wake-up call voor FC Barcelona. Sterker nog: vlak voor rust werd het alsnog 1-0 na een wonderschone volley van Gaku Shibasaki. Dat was de tweede tegenslag, want na een half uur moest Dembélé al het veld verlaten met een hamstringblessure. Hij werd vervangen door Deulofeu en zeker niet onverdienstelijk. Mede met zijn energie in de aanval werd de achtervolging op de promovendus ingezet. Messi kwam nog voor de thee heel dichtbij, maar Getafe-doelman Vicente Guaita voorkwam echter de gelijkmaker door zijn vrije trap met een geweldige zweefduik uit de bovenhoek te houden.

Na een uur kwam Barça dan eindelijk langszij dankzij twee door de club opgeleide spelers. Denis Suárez kreeg de bal van Sergi Roberto en na de knappe controle van de bal volgde een afgemeten schot in de kruising. In de laatste 20 minuten had de scheidsrechter nog zijn handen vol. Beide teams streden voor de winst. In de 82e minuut leken de punten naar Getafe te gaan, maar gelukkig was Ter Stegen in de juiste hoek. Twee minuten later kreeg Paulinho de bal op de rand van het strafschopgebied, maakte ruimte voor zichzelf en schoot raak in de lange hoek. De wedstrijd werd vakkundig uitgespeeld waardoor de 1-2 voorsprong niet meer in gevaar kwam. Daardoor houdt FC Barcelona de perfecte score en staat na vier wedstrijden bovenaan de ranglijst met twaalf punten. Achtervolgers Real Sociedad, dat ook nog foutloos is, en Real Madrid nemen het zondagavond tegen elkaar op.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Alba, Umtiti, Piqué, Roberto, Busquets, Iniesta (46’ D. Suarez), Rakitić (77’ Paulinho), Dembélé (29’ Deulofeu), L. Suárez en Messi

Foto: www.fcbarcelona.cat