Nieuws April 2009

Guardiola bekritiseert scheidsrechter Stark

Barça coach Pep Guardiola had het na de teleurstellende 0-0 tegen Chelsea moeilijk om zijn boosheid over de Duitse scheidsrechter Wolfgang Stark ongemoeid te laten. “Het wordt vaak gezegd dat zulke belangrijke wedstrijden als halve finales van de Champions League bepaald worden door de kleine details. Nou die hebben we vanavond bij de heer Stark gezien. Bij Chelsea was bijna elke overtreding toelaatbaar, terwijl de man ten opzichte van ons zo verschrikkelijk strikt was. Kijk, wij als Barcelona zoeken altijd het doel van de tegenstander op. We maken daar niet veel overtredingen bij en soms zou je dat wel eens gecompenseerd willen zien worden. Zo krijgt Touré een gele kaart voor protesteren, terwijl de echte overtredingen vanavond niet met geel werden bestraft. Zie Iniesta, hij wordt door Ballack onregelementair gestopt, hetgeen een tweede gele kaart en dus rood voor de landgenoot van de scheidsrechter had moeten zijn, terwijl Andres wel op de bon gaat, iemand die nog geen mug kwaad doet. Het kan toch niet zo zijn, dat de enige ploeg die wilde voetballen vanavond met net zo veel gele kaarten van het veld stapt als een tegenstander, die er de hele wedstrijd fysiek op uit is het spel van de opponent te ontregelen.”

Guardiola nam het tijdens de persconferentie vervolgens op voor zijn sterspeler Lionel Messi, die compleet onzichtbaar was tegen Chelsea. “Leo speelt nooit slecht, maar als een tegenstander de boel achterin zo dichtgooit, is het voor een aanvaller extra moeilijk de mogelijkheden tot scoren te zoeken. We hebben het geprobeerd, we hebben mogelijkheden gehad en we hebben toch ook wel weer mooi voetbal aan de wereld kunnen laten zien. We zullen ons herstellen om de mensen ook een volgende keer weer wat moois te laten zien, zoals we dat het hele seizoen proberen."