Nieuws September 2012

Guardiola spreekt zich uit over onafhankelijk Catalonië

Josep Guardiola heeft zich uitgesproken over de wil van de Catalanen om onafhankelijk te worden van Spanje. 'Mijn stem hebben jullie', sprak de voormalig succescoach in een videoboodschap. Guardiola beleeft dit jaar een sabbatical in New York, maar de club houdt hem nog altijd bezig.

Veel Catalanen maken zich zorgen over de huidige economische toestand van hun provincie. Meer dan een miljoen inwoners zijn dinsdag de straten van Barcelona opgegaan. Catalonië is de rijkste regio van Spanje, maar de economie draait de laatste tijd stroef. Ongeveer een op de vijf Catalanen is werkloos. De regionale regering heeft moeite om zijn rekeningen te betalen en wil daarom een beroep doen op een fonds voor noodlijdende landsdelen. Catalanen vinden dat de regio veel afdraagt aan de centrale regering in Madrid, maar daar te weinig voor terugkrijgt. Volgens peilingen is iets meer dan de helft van de Catalanen voor onafhankelijkheid.

De club zelf lijkt ook een signaal af te hebben gegeven in de strijd voor onafhankelijkheid. De club speelt al een poos met de Catalaanse vlag, klein achter op het shirt. Maar volgens voorzitter Sandro Rosell heeft de Catalaanse identiteit geen gevolgen op sportief gebied. 'Wij blijven hoe dan ook in La Liga spelen, daar heb ik geen twijfels over. AS Monaco speelt ook gewoon in de Franse nationale competitie.'