Nieuws Oktober 2011

Guardiola: “We hebben een voetbalshow gegeven”

Barça boekte woensdagavond een 2-0 zege op Viktoria Plzen in de groepsfase van de Champions League.

Josep Guardiola had genoten van het spel van zijn team en wilde de spelers feliciteren met de overwinning. “Omdat ze de wedstrijd heel serieus hebben benaderd. We hebben de fans een voetbalshow gegeven”, aldus Guardiola na de wedstrijd bij de persconferentie. “We speelden een fantastische wedstrijd, maar hadden eigenlijk nog vaker moeten scoren. Het maken van doelpunten is het moeilijkste onderdeel van voetbal. We hebben het zeker geprobeerd en vele kansen gecreëerd. Het doelpunt van David Villa besliste de wedstrijd.”

“We hebben laten zien ook te kunnen winnen zonder een doelpunt van Lionel Messi”, liet Pep met een knipoog weten. “We halen zelfs het nieuws als Messi een keer niet scoort. Hopelijk blijft Lionel nog vele, vele jaren op dit niveau presteren.”

Guardiola sprak ook vol lof over Andrés Iniesta, die het eerste doelpunt maakte: “Je weet dat hij in goede vorm is en Andrés is een unieke speler. Hij werkt hard, scoort vaker dan je denkt en kan dwars door een verdediging heen breken, wat erg belangrijk is voor ons. Hij is erg sterk terug gekomen van zijn blessure. Vorig jaar was hij al erg belangrijk voor ons en we hopen dat hij dat blijft. We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het goed met hem gaat en blijft gaan.”

De coach roemde bovendien zijn verdediging omdat het de vijfde aaneengesloten wedstrijd zonder een tegendoelpunt was. “Het is een gevolg van hard werken. We hebben vrijwel niets weggegeven.”

Als laatste sprak de coach over het debuut van Isaac Cuenca: “Hij vertrok drie keer bij de club en kwam steeds terug. Dat zegt iets over hem. Hij is heel gedisciplineerd en luistert goed. Ik zag hem heel goed voetballen in de wedstrijd van Barça B tegen Guadalajara. Ik ben heel tevreden over hem. Hij heeft iets speciaals en dat is dat hij mentaal sterk is.”