Nieuws September 2012

“Het team ging er vol voor”

Cristian Tello liet tegen Spartak Moskou opnieuw zien in topvorm te zijn. Hij maakte de eerste treffer van de avond en gaf een assist op Messi, die daarmee de onverwachte achterstand gelijk kon trekken. Tello: “Ik ben heel blij dat we gewonnen hebben en dat we de drie punten op zak hebben. De eerste Champions League wedstrijd is altijd belangrijk. Het team ging er vol voor, dat zag iedereen. Ik kan niet meer dan blij zijn met het vertrouwen dat de coach in mij en mijn kunnen heeft, en dat ik een rol speelde in twee doelpunten – ik scoorde de eerste, en gaf een assist voor de tweede. Ik doe wat de coach me vertelt te doen, en hij zei dat ik mijn kansen moest benutten. Gelukkig ging mijn schot het doel in.” Over Messi: “Hij bedankte me voor de assist, en ik ben heel blij voor hem. Messi was beslissend in de wedstrijd, zoals hij dat altijd is.”

De Argentijn zelf sprak ook over de wedstrijd. “We hebben een moeilijke wedstrijd gewonnen, dat is onze verdienste. Het is niet gemakkelijk om terug te vechten wanneer ze zich terugtrekken, alles dichtzetten en hun eigen doelgebied verdedigen. Maar wij willen titels en we zijn goed begonnen. Mijn doelpunten zijn alleen belangrijk als ze het team helpen.” Over Piqué: “Het is erg jammer dat Piqué geblesseerd raakte. Hij is heel belangrijk voor het team, net als Puyol, maar we hebben meer dan genoeg spelers die hun afwezigheid kunnen opvangen, en zelfs nog meer in de reserveploeg.”

Hieronder kunt u nog meer commentaar lezen over de wedstrijd van andere Barça-spelers.

Pedro: “Het was een lastige wedstrijd tegen een goed georganiseerd team dat de bal goed rondspeelt wanneer ze naar voren gaan. Hun mannen voorin, Ari en Emenike, zijn topspelers. Met onze wissels kwam er ruimte op het veld. Alexis speelde in het midden, op de nummer negen positie, waardoor hij goed aanwezig was rondom het doel, en dat werkte prima. Onze fans waren ook een grote steun voor ons; ze hebben ons door de wedstrijd gesleept. Elk team dat het tot de Champions League schopt, speelt op een hoog niveau en dat weten we. We hebben al eerder gezegd dat deze groep niet gemakkelijk is en dat we het wedstrijd voor wedstrijd moeten bekijken.”

Xavi: “We kwamen terug van een achterstand in een moeilijke wedstrijd, en dat is belangrijk. Ik denk dat we goed hebben gespeeld. Ze hebben het ons moeilijk gemaakt door op voorsprong te komen, maar we vochten terug.” Over de blessures: “Alle spelers die geblesseerd zijn geraakt zijn belangrijk. Puyol en Piqué zijn zonder twijfel heel belangrijk, maar het team is groot genoeg om goed met hun afwezigheid om te gaan. Het lijkt me duidelijk dat het geweldig zou zijn als we Puyol en Piqué terug zouden hebben vóór de Clásico, maar we hebben een goed team. Busquets, Song – die een goede wedstrijd speelde – Mascherano… Zij kunnen allemaal uit de voeten op een positie in de centrale verdediging. We richten ons nu op de wedstrijd van zaterdag. Voor de Clásico hebben we nog twee competitiewedstrijden en een Champions League duel te gaan.”

Alves: “Ze kwamen het veld op met het idee om te verdedigen en dat maakt het erg lastig. Ik denk dat wij het enige team waren dat de wedstrijd echt wilde winnen. Ze scoorden twee doelpunten, maar onze drang zorgde ervoor dat we wonnen. Het is belangrijk om tegen dit soort teams te spelen, want het is dan moeilijk om aan te vallen; we hadden bijna geen verdedigers nodig. Het belangrijkste in voetbal is aanvallen.” Over zijn eigen goal, die de gelijkmaker was voor Spartak Moskou, zei Alves: “Ik vind het echt erg voor Víctor; dit is me nog nooit overkomen en ik voel me ellendig.”

Donderdagochtend stond Barça in de ochtend weer op het veld om te trainen en de aandacht nu te richten op de aanstaande thuiswedstrijd tegen Granada (zaterdag 22 september, 22:00u). Cesc Fàbregas zal naderhand met de pers praten.