Nieuws Mei 2020

Hristo in eigen woorden

Precies 30 jaar geleden op 3 mei 1990, zette ik mijn handtekening onder het contract want toen mocht ik mezelf eindelijk een speler van FC Barcelona en ook de gelukkigste man op deze aarde noemen. Maar laten we bij het begin beginnen.. Mijn eerste aankomst bij FC Barcelona dateert van een jaar eerder. In April 1989, trof ik met mijn toenmalige club, CSKA Sofia, Barça in de halve finale van de Europa Cup 1. Ik was heel blij om 3 keer te scoren – 2x in Camp Nou en 1x in Bulgarije – hoewel Barça doorging naar de finale in Bern Zwitserland. Die 3 doelpunten tegen Barça zouden nog heel belangrijk blijken in mijn nabije toekomst als voetballer.

De slimste van allen was Josep Maria Miguella, de agent en tussenpersoon in de onderhandelingen met Barça tesamen met de overleden Paco Ventura, de toenmalige vice president van Barça. Na de wedstrijden die ik had gespeeld tegen Barça begonnen zij me te volgen en brachten zij mij onder de aandacht van Johan Cruyff, die toestemming gaf om me te contracteren. Het was nog wel een paar maanden onzeker en spannend. Aan het eind van 1989, had ik een voorcontract getekend met Barça..., maar ik had het zelfs niet tegen mij vrouw of mijn ouders verteld! Ik wilde niet dat er iets mis zou gaan, dus ik hield mijn kaken op elkaar tot het in Mei 1990 officieel werd.

Kun je dat voorstellen...?

Er was nog iemand anders die ik veel verschuldigd ben en dat is Johan Cruyff. Het eerste waar ik hem heel dankbaar voor ben is dat hij vertrouwen in mij had en mij altijd steunde. Op het moment dat ik hem voor het eerste zag in Barcelona, zei hij tegen me: "Luister, ik ga met jou aan de slag zodat jij op een dag, de gouden bal zal winnen." Op dat moment was ik een onbekend iemand en dat Johan dat dit tegen mij zei was een grote motivatie.

Later, zei hij vaak dingen tegen me die mij prikkelden en mij op scherp zette om het veld te gaan en alles te geven. Johan was een grote motivator en hij heeft veel voor mij en mijn familie betekend en ik ben hem voor eeuwig dankbaar.

Foto:www.fcbarcelona.com