Nieuws Augustus 2012

Iniesta: “Het eerste doel is de Supercup”

De middenvelder verscheen dinsdag na de training bij de persconferentie en vertelde de druk te voelen om te laten zien dat het team sterker dan ooit is en dat het afscheid van Josep Guardiola daar geen invloed op heeft. “De coach is gewijzigd, maar de verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij de spelers. Het is onze taak om alles te geven en door te gaan met het behalen van overwinningen”, vertelde Andrés Iniesta aan de aanwezige pers.

Het behalen van de Spaanse Super Cup zou het moraal versterken al hangt het verloop van het aanstaande voetbalseizoen niet af van de uitkomst van deze wedstrijden met Real Madrid. “Die wedstrijden zijn erg belangrijk voor ons, maar ze zijn niet bepalend voor het seizoen. Het vinden van de juiste balans in het team zal doorslaggevend zijn. We moeten allemaal dezelfde kant op gaan; niet alleen de spelers, maar ook alle mensen om ons heen.” Uiteraard zullen de spelers van Barça alles geven in die twee wedstrijden om de Spaanse Super Cup: “We moeten op ons best zijn om de winst veilig te kunnen stellen.”

Over zijn nieuwe coach vertelde El Blanquito: “Tito is uiteraard onze nieuwe coach. Ondanks dat we al een aantal jaar met elkaar werken, zijn natuurlijk zijn verantwoordelijkheden anders. Het heeft geen invloed op de druk; hier verwacht iedereen dat we het beste geven wat we in ons hebben. Dat is dit jaar niet anders. Het belangrijkste is dat het team nog altijd alles wil winnen. We gaan door met de lijn die is ingezet.”

Woensdag staat de vriendschappelijke ontmoeting met Manchester United op het programma. Iniesta volgt de mening van Vilanova dat het belangrijk is om in de voorbereiding tegen topteams te spelen, zoals PSG en Man. United: “Manchester United is een sterke tegenstander. Het is altijd lastig omdat het de start van het seizoen is, maar sterke tegenstanders zorgt ervoor dat je meer moet geven in een wedstrijd. Dat is beter omdat je zo sneller in vorm raakt.”

David Villa is opgenomen in de selectie voor Göteborg en Boekarest en Iniesta vertelde dat zijn ploeggenoot erg uitkijkt naar de trip. “Het is super om hem te zien trainen en hij speelt erg goed. Vooral als je in gedachte houdt dat hij zo lang geblesseerd is geweest. Het is een belangrijke speler in het team en we hopen dat hij snel weer kan doen waar hij het beste in is: het scoren van goals.”

Als laatste sprak Andrés Iniesta over de geweldige strijd van Éric Abidal. De verdediger vertelde zaterdag in Parijs dat hij verwacht in december weer wedstrijden te kunnen voetballen voor Barça: “Het is fantastisch nieuws dat hij weer wil voetballen. Om hem te zien trainen geeft zo’n goed gevoel. Het is niet alleen bijzonder voor hem en zijn familie, maar ook voor het team en de fans.”