Nieuws November 2012

Iniesta kan zondag Amor overtreffen

Slechts een paar weken nadat hij het tienjarige jubileum vierde van zijn debuut voor FC Barcelona, zou Andrés Iniesta deze zondag het indrukwekkende aantal van 422 competitiewedstrijden in het blaugrana tenue kunnen bereiken. Als hij tegen Levante in actie komt, zal hij een andere Barça-legende, Guillermo Amor (421) overtreffen en daarmee op de zesde positie komen van de lijst van spelers met de meeste competitiewedstrijden voor het eerste van Barça.

Zaterdag ontmoetten Iniesta en Amor elkaar tijdens de trainingssessie en gaven hun reacties op deze mijlpaal. Amor: “Het is moeilijk om voor Barça te spelen en 421 in actie te komen is nog moeilijker. Ik denk dat het daarin belangrijk is om het van dag tot dag te bekijken en je te concentreren op je best doen in de volgende trainingssessie en de volgende wedstrijd. Als je het goed doet, dan zegt de logica dat je kunt blijven spelen. Dankzij dat is er op dit moment een generatie spelers die alle records zullen breken.”
Iniesta had geen twijfel over het belang van zijn prestatie. “Het is een heel belangrijke statistiek. Het betekent dat terwijl de tijd verstrijkt, alles goed blijft gaan. Een legende van de Club zoals Amor overtreffen, is iets speciaals.”

De twee mannen spraken elkaar heel vlak bij de plek waar de sterren van de toekomst getraind worden en waar zijzelf een paar van hun belangrijkste jaren, zowel op persoonlijk als professioneel vlak, hebben doorgebracht. Iniesta: “Amor was heel jong toen hij naar La Masía kwam en hij had het moeilijk om zo ver van zijn familie vandaan te zijn. Daar kan ik me goed mee identificeren. Hij is in deze Club opgegroeid, hij heeft dezelfde manier van voetballen als wij en ook dat is heel speciaal.”

Het staat buiten kijf dat beide spelers uitstekende voorbeelden zijn van de jeugdacademie van Barça, maar ook buiten het veld geven ze allebei het goede voorbeeld. Amor: “Iniesta is een buitengewone speler en een fantastische jongen. Hij is, net als Messi, Xavi en vele anderen, een voorbeeld voor de jongere spelers. Hij is zelfs beter buiten het veld dan op het veld, en geloof me, dat is enorm moeilijk want hij is een geweldige speler. Ik hoop dat hij nog veel en veel meer wedstrijden voor Barça kan spelen, want dat verdient hij.”

Nog één wedstrijd en Iniesta zal Amor overtreffen en de zesde plaats in de ranking van de meeste competitieve wedstrijden voor Barça opeisen. Xavi Hernández (647) staat aan kop met op de tweede plaats Carles Puyol (564). Daarna volgen Migueli (549), Víctor Valdés (476) en Carles Rexach (447).