Nieuws Januari 2015

Jordi Roura nieuwe directeur jeugdvoetbal

Bij FC Barcelona is Jordi Roura aangesteld als de nieuwe directeur voor het jeugdvoetbal. In een bestuursvergadering besloot het clubbestuur om de voormalige assistent-coach van het eerste team de verantwoordelijkheid te geven voor de jeugd, waarbij hij alle levels van de jongste spelertjes tot de jongens van Barça B overziet.

De 47-jarige Roura kwam zelf in de zomer van 1982, op vijftienjarige leeftijd, bij La Masía terecht. Twee jaar later mocht hij al zijn seniorendebuut maken bij Barça B in de 4-0 zege op Real Madrid Castilla. Zijn debuut in de Primera División volgde in 1988 onder het bewind van Johan Cruijff, maar een zware knieblessure stond zijn ontwikkeling als voetballer in de weg. Slechts negen keer zou hij nog in de Spaanse competitie voor de blaugranas uitkomen.
In 1991 vertrok de Catalaan voor periodes in de tweede divisie bij Real Murcia en UE Figueres. Hij bleef geplaagd door fysieke problemen en in 1994, terwijl hij pas 26 jaar was, hing hij bij UE Sant Andreu zijn voetbalschoenen aan de wilgen.

Roura zegde de voetbalwereld echter geen gedag. Zijn eerste trainersbaan was in Japan, toen hij als staflid van Carles Rexach bij Yokohama Flügels werkte in de jaren negentig. Hij zette zijn managerscapaciteiten voort bij Terrassa FC in de regio waar hij vandaan komt en bleef daar tot 2007. Het eerste gedeelte van het 2007/08 seizoen spendeerde hij bij CE L’Hospitalet, maar werd daar uiteindelijk ontslagen na degradatie. Roura keerde terug naar Barça en in 2009 was hij onderdeel van het blaugrana team van de technische staf van Josep Guardiola. De drie daaropvolgende jaren analyseerde Roura de clubrivalen van het eerste team.

Op 30 juni 2012, na Guardiola’s vertrek, verving Roura zijn levenslange vriend Tito Vilanova als assistent-coach, toen Tito gepromoveerd werd tot hoofdtrainer. Op 19 december dat jaar nam hij tijdelijk Vilanova’s taken waar, toen die wederom geopereerd moest worden.