Nieuws November 2012

Kans op kwalificatie laatste zestien tegen Spartak

FC Barcelona heeft dinsdagavond de gouden kans om zich te kwalificeren voor de volgende ronde in de Champions League. Hoewel ze twee weken geleden nog verloren van Celtic FC staan de blaugranas bovenaan in de groepstabel en maken ze tegen Spartak Moscow de kans om zich bij de laatste zestien te voegen. Als Barça wint, zijn ze sowieso door en afhangend van wat Celtic (momenteel zeven punten) doet tegen Benfica, zal dat als koploper of als de nummer twee van de groep zijn. Een gelijkspel zou vrijwel zeker kwalificatie betekenen, al zou er dan meer afhangen van de resultaten van de andere wedstrijden in de groep. Maar zoals Cesc Fàbregas eerder al zei, gaat Barça zelfs in deze situatie voor de volle winst.

Dat zal niet gemakkelijk worden. Buiten het feit dat de mannen van Unai Emery veel kwaliteit hebben en stugge tegenstand bieden, moet Barça ook een manier vinden om goed om te gaan met de letterlijk ijskoude omstandigheden en het kunstveld van het Luzhniki Stadion. In de clubgeschiedenis heeft Barça nog nooit een wedstrijd verloren op Russische bodem. De afgelopen zeven keer dat Barça het land bezocht, hebben ze één keer gewonnen en zes keer gelijkgespeeld.

Tito Vilanova kan deze Champions League wedstrijd weer beschikken over Sergio Busquets, die de afgelopen twee wedstrijden moest missen omdat hij geschorst was. Carles Puyol is weer terug in de achterhoede, maar Vilanova moet het in zijn ploeg stellen zonder Marc Bartra, die zondag geblesseerd raakte tijdens de training. Desondanks kan er een sterker Barça aan de start verschijnen, nu Puyol, Jordi Alba, Piqué en Iniesta allen weer inzetbaar zijn, wat in de eerdere ontmoeting met Spartak niet het geval was. Alex Song moet wel op zijn tellen passen; als hij opnieuw een gele kaart toegewezen krijgt, zal hij een schorsing moeten uitzitten. David Villa is overigens dicht bij een grote persoonlijke mijlpaal: hij is nog maar één goal verwijderd van het doelpuntenaantal van driehonderd in zijn carrière als professional.

De hoop van Spartak Moscow op het bereiken van de volgende ronde hangt aan een zijden draad. Hoewel Spartak het prima doet in de Russische competitie (een huidige vijfde plaats met negentien punten), bevindt de ploeg zich onderaan de groepstabel met drie punten. Een nederlaag tegen Barça zou dan ook hun Champions League campagne tot een einde brengen. Ondanks hun eerdere 3-2 nederlaag in het Camp Nou speelden de Russen sterk en goed georganiseerd en wisten ze de blaugranas tot in de slotfase van de wedstrijd op 2-2 te houden. Een laat doelpunt van Messi bezorgde de thuisploeg alsnog de overwinning en Spartak zal erop gebrand zijn om dat niet nog een keer te laten gebeuren. De ploeg van Emery zal dat moeten doen zonder Romulo, McGeady en Bylyaletdinov en er bestaat twijfel over of Ananidze en Welliton inzetbaar zullen zijn. Emenike is wel weer beschikbaar en zal zonder twijfel zijn team op sleeptouw nemen.

De wedstrijd is vanaf 18:00u te zien op Sport1 en natuurlijk te volgen via de Twitter van de Fan Club Barcelona, waar een live verslag bijgehouden zal worden.