Nieuws Juli 2013

Lechia Gdańsk - Barça 2-2

Dinsdagavond eindigde de derde wedstrijd in de voorbereiding op het nieuwe seizoen van Barça in een remise. De Catalanen verloren de eerste vriendschappelijke ontmoeting in München tegen de nieuwe ploeg van Josep Guardiola met 2-0 en wonnen vervolgens het tweede vriendschappelijke duel met 0-7 van het Noorse Vålerenga.

De wedstrijd startte, na een minuut stilte uit respect voor de overleden legendarische Barça-keeper Antoni Ramallets, met coach Jordi Roura op de bank. De Barça-spelers droegen allen tevens een rouwband ter nagedachtenis aan Ramallets. Tegen de verhoudingen in kwamen de Polen na een kwartier op voorsprong door een treffer van Jaroslaw Bieniuk. De eerste corner van Lechia Gdańsk werd binnengekopt door de Poolse nummer 6. In de 22e minuut verliet Cristian Tello uit voorzorg het veld. Waar de talentvolle vleugelspeler hinder van had, was tijdens het duel nog onduidelijk. Sergi Roberto tekende vlak daarna voor de gelijkmaker op aangeven van Martín Montoya. De middenvelder van Barça B werd daarmee beloond voor zijn harde werk in de eerste helft.

Vijf minuten in de tweede helft kreeg Montoya de bal niet onder controle. Piotr Gzelczak kon daardoor de verdediger en vervolgens Barça B keeper Oier Olazábal eenvoudig passeren. Hiermee kwam de thuisploeg weer op voorsprong. Lionel Messi versnelde zijn tempo op zoek naar de tweede gelijkmaker. De Argentijn schoot een vrije trap net over het Poolse doel voordat hij in de 57e minuut, op aangeven van Alexis, heel fraai wist te scoren. Na een uur spelen vond Jordi Roura het tijd om meer jongelingen speelminuten te geven. Op Messi en Alexis na werd het gehele team gewisseld voor spelers van Barça B. De Argentijn en Chileen maakte tien minuten voor het einde van het duel plaats voor respectivelijk Jean Marie Dongou en Neymar. De recente aankoop van FC Barcelona debuteerde daarmee officieus voor Barça. Neymar kreeg helaas geen goede scoringskans waardoor de 2-2 stand niet meer veranderde.

Opstelling FC Barcelona: Pinto (45’ Oier), Bartra (64’ Bagnack), Song (64' Ilie), Montoya (64’ Kiko), Sergi Gómez (64’ Planas), Adriano (64' Patric), Dos Santos
(64’ Samper), Sergi Roberto (64’ Espinosa), Tello (22’ Joan Román), Alexis
(79’ Neymar) en Messi (77’ Dongou)