Nieuws September 2016

Leganés - FCB 1-5

Zaterdagmiddag heeft FC Barcelona het uitduel met 1-5 gewonnen van promovendus CD Leganés. In het uitverkochte Estadio Municipal de Butarque zagen de bijna 11.000 toeschouwers een zeer attractieve wedstrijd waarbij de thuisploeg zich tot het einde niet gewonnen gaf. Het MSN-trio, Lionel Messi, Luis Suárez en Neymar, was samen met Rafinha verantwoordelijk voor de treffers.

Na de aftrap van een dame die uit de voorstad van Madrid afkomstig is en op de Olympische Spelen in Rio een zilveren medaille wist te winnen met Taekwondo, zag Jasper Cillessen vanaf de bank zijn college Marc-André ter Stegen het verrassend druk hebben tegen de club die tot vorig seizoen nog in de Segunda División uitkwam. De spelers van Leganés zetten in de openingsfase flink druk en kregen zelfs een goede kopkans voor Carl Medjani in de 13e minuut. Hij schoot gelukkig voor de Catalanen net over het doel van Ter Stegen, die acuut reageerden met een treffer binnen een minuut. Luis Suárez passeerde aan de rechterzijde op kracht zijn tegenstander, waarna hij Messi met een pass op maat de bal voor het intikken gaf. Messi heeft met deze treffer een mijlpaal bereikt. Hij heeft nu tegen 34 verschillende clubs in La Liga een treffer gemaakt. Alleen Raúl moet Messi nog passeren. De voormalige speler van Real Madrid wist in zijn carrière tegen 35 verschillende La Liga clubs het net te vinden.

Na dit doelpunt nam Barça de controle over, al bleven de Pepineros ‘komkommer telers’ fanatiek strijden voor een treffer. Aan hun spel was niet af te zien dat ze dit seizoen pas voor het eerst in de geschiedenis van de club in La Liga uitkomen. Zo belandde in de 27e minuut de bal in de handen van ter Stegen.

Neymar miste en keeper Jon Serrantes redde geweldig bij een van richting veranderd schot van Suárez voordat, wie anders dan, Messi ervoor zorgde dat Barça de score verdubbelde. Lionel slalomde zich een weg door de verdediging en passte de bal opzij naar Suárez die daar wel raad mee wist bij de tweede paal. De thuisploeg gaf zich bij de 0-2 achterstand nog niet gewonnen, ze bleven hard werken en aanvallend spelen. Ter Stegen kon in de 33e minuut ter nauwer nood redden, met assistentie van Samuel Umtiti, maar dat was meer geluk dan wijsheid. Gelukkig maakte Neymar vlak voor rust de MSN compleet door voor de 0-3 te zorgen op aangeven van Suárez. MSN schreef hiermee geschiedenis. Het was de eerste keer dat Messi, Suárez en Neymar alle drie scoorden in een helft van een uitwedstrijd.

Unai Bustinza haalde tien minuten in de tweede helft Neymar naar de grond en daarvoor kreeg FC Barcelona een terechte penalty toegewezen van de scheidsrechter. Messi schoot, uit stand en droog in de rechter bovenhoek, zijn tweede van de middag binnen en zag Rafinha tien minuten later met een geweldige afstandsknal ‘a la Robben’ de 0-5 op het bord brengen. Hierna was het voor coach Luis Enrique tijd om Andrés Iniesta te wisselen voor Denis Suárez. De aanvoerder verliet onder luid applaus van zowel het uit- als het thuispubliek het veld. Tien minuten voor het einde van de wedstrijd scoorde Gabriel Appelt Pires de welverdiende eretreffer voor Leganés met een beauty van een vrije trap in de bovenhoek gekruld waardoor Ter Stegen kansloos was. In de laatste minuut was een vrije trap van Lionel Messi het laatste wapenfeit van de middag. Zijn schot ging echter net naast de kruising waardoor de 1-5 de eindstand werd.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Umtiti, Piqué, Mascherano, Rakitić (57' Turan), Alba, Iniesta (65' Denis Suárez), Rafinha, Suárez (56’ Alcácer), Neymar en Messi.