Nieuws Februari 2012

Lionel Messi in het Vicente Calderón

De overwinning van Barça tegen Atlético Madrid levert een aantal aardige feitjes op, zoals het vijfde doelpunt van Messi namens de Catalanen uit een vrije trap en de acht reddingen van Víctor Valdés.

Met het geweldige doelpunt van Messi is hij op gelijke hoogte gekomen met de legendarische César; beide spelers scoorden 15 doelpunten tegen Atlético Madrid in de Primera División. Geen enkele andere spelers van FC Barcelona wist dat aantal te bereiken.

De Argentijn staat bij een heel ander lijstje ook gedeeld bovenaan. Messi en Fàbregas kregen de meeste overtredingen te verwerken; acht stuks.

Víctor Valdés was de andere ster van de avond. De keeper van Barça stompte zeven keer de bal voor zijn doel weg en wist daarnaast acht keer redding te bieden.

Xavi, Iniesta, Busquets en Cesc vormden weer voor het eerst het middenveld van FC Barcelona sinds de wedstrijd op 8 januari jl. in het Cornellà-el Prat. Daarbij voerde Xavi weer de lijst aan met de meeste passes; 99 van de 110 passes kwamen bij de juiste speler.

Andrés Iniesta is op gelijke hoogte gekomen met Chendo. De verdediger van Real Madrid, van 1982 tot 1998, bleef net als Iniesta 47 competitiewedstrijden met hem op het veld ongeslagen. Andrés is nog drie wedstrijden in La Liga verwijderd van het all-time record.

Zoals gewoonlijk domineerde Barça de wedstrijd met veel balbezit. Het gemiddelde was zondag 74% en in een deel van de eerste helft kwam het team van Guardiola zelfs tot 80% balbezit.

Carles Puyol veroverde 12 keer de bal en dat was het meeste van alle spellers. Mascherano en Abidal volgen met tien stuks hun aanvoerder.

Na de wedstrijd gaf Josep Guardiola in de persconferentie aan dat hij denkt dat zijn team dit jaar niet de competitie gaat winnen.