Nieuws December 2013

Mandela herdacht door Barça

Voormalig president van Zuid Afrika Nelson Mandela, die donderdagnacht op 95 jarige leeftijd overleed is door Barça in de bekerwedstrijd tegen Cartagena herdacht. De wedstrijd werd voorafgegaan door een minuut stilte. Tevens droegen de spelers van de Blaugrana’s rouwbanden ten nagedachtenis aan de voormalig Zuid Afrikaanse president.
FC Barcelona wilde hiermee de geest en de gedachte van Mandela in ere houden. Niet alleen vanwege zijn unieke leiderschap, maar ook zeker vanwege het mededogen, de vergevingsgezindheid en ook de rol die Mandela speelde in de strijd tegen de Apartheid.

Madiba, zoals de voormalig president liefkozend genoemd werd, heeft tussen 1963 en 1990 vastgezeten op Robbeneiland. Tussen 1994 en 1999 was Mandela president van Zuid Afrika, waarmee een einde was gekomen aan bijvoorbeeld de Apartheid en de zaken die hiermee verbonden waren.

In 2007, tijdens een bezoek aan Zuid Afrika, voorafgaand aan de vriendschappelijke wedstriijd tegen de Mamelodi Sundowns, heeft een delegatie van Barça, met enkele bestuursleden en spelers, een bezoek gebracht aan het hoofdkwartier van Mandela. Dit bezoek heeft een diepe indruk achter gelaten bij de Catalaanse club. Sando Rosell en enkele Blaugrana spelers hebben via twitter hun medeleven betuigd aan de familie van de overleden Mandela.