Nieuws Maart 2013

Mascherano: “We moeten positief blijven”

Na de middag training van dinsdag schoof Javier Mascherano aan voor zijn persconferentie. De Argentijnse verdediger werd gevraagd naar de stemming in de selectie na de verloren wedstrijden van FC Barcelona tegen Real Madrid en AC Milan. “Het gaat momenteel niet zoals we het graag willen en er zijn zaken die we moeten verbeteren. Dat kan alleen door hard te werken en winnaarsmentaliteit te tonen. Iedereen, of hij speelt of niet, zal nu een stapje harder moeten zetten”, aldus Mascherano. De verdediger vervolgde met: “Het beste is om te kijken wat we tot nu toe hebben bereikt en positief blijven, alleen zo kunnen we onszelf verbeteren.” De Argentijn maakt zich niet druk over de huidige voorsprong: “Doordat we alles nog in eigen hand hebben, maakt het makkelijker dan wanneer we afhankelijk zijn van andere resultaten.”

De Argentijn reageerde ook op de verandering in de situatie rond de Catalaanse club: “Een paar weken geleden leek Barça voor de buitenwereld een paradijs, terwijl nu lijkt of het hier een spookhuis is. Bij Real Madrid is het precies andersom, zo dynamisch gaat het er aan toe in het voetbal.” El Jefecito benadrukte tijdens de persconferentie dat de Blaugrana’s zich niet gek moeten maken. “We moeten gewoon rustig blijven, ons spel blijven analyseren en daar waar nodig aan te passen, zodat we weer het Barça zijn van voor de nederlagen”, verklaarde Mascherano.

Tevens werd er aan de verdediger gevraagd of de afwezigheid van Tito Vilanova zijn tol begon te eisen in de selectie. “Natuurlijk missen we de hoofdcoach. Het is een vreselijke ziekte die Vilanova heeft, hij is toch de persoon die je nodig hebt in zulke situaties. Dit begint zijn tol te eisen, maar we hebben alles in huis om het te verwerken en door te gaan”, reageerde de Argentijn. El Jefecito verklaarde: “We hebben allemaal persoonlijk met Vilanova gesproken en hij zou niets liever willen dan hier bij ons zijn. Daarom heeft zijn behandeling en gezondheid de hoogste prioriteit.” Ook Jordi Roura kwam ter sprake tijdens de persconferentie. Mascherano had een goed woord over voor de assistent trainer, die tijdelijk het roer heeft overgenomen: "Voor Roura is het ook ongemakkelijk. Hij had het graag anders gezien, maar Roura heeft het goed opgepakt en daar bewonder ik hem om.”

Tot slot kwam het bekende Barça-systeem ter sprake. Hierin was de Argentijn duidelijk: “Het is erg makkelijk om alleen maar naar de laatste wedstrijden te kijken. Mensen vergeten dat we nu vijf jaar met dit systeem aan de top van Spanje en Europa voetballen en hoeven hier dus niet aan te twijfelen. Het zit momenteel alleen niet mee, het enige wat nu telt is dat we rustig moeten blijven, dan komen de resultaten vanzelf.”