Nieuws Maart 2014

Messi dicht bij mijlpalen

Met zijn doelpunt tegen Manchester City, in de terugwedstrijd in de kwartfinales Champions League, zet Leo Messi wederom een stap naar twee (!) mijlpalen in zijn voetbalcarrière. Paulino Alcántara en Raúl González, zo heten de twee nieuwe doelen voor de viervoudig winnaar van de Gouden Baal.

Twee seizoenen geleden bereikte Messi de status van topscoorder van FC Barcelona in officiële wedstrijden in de gehele geschiedenis van de Catalaanse club, waarmee hij de statistieken van César Rodríguez passeerde. Nu is de Argentijnse dribbelaar nog maar één doelpunt verwijderd van de status topscoorder aller tijden bij FC Barcelona in álle wedstrijden (zowel officieel als vriendschappelijk). Hij heeft nu 368 doelpunten voor Barça achter zijn naam staan, één minder dan de huidige recordhouder: Paulino Alcántara.
Deze aanvaller uit de Filipijnen scoorde 369 goals in de 357 wedstrijden die hij voor Barça uitkwam tussen 1912 en 1927. Hij stond bekend als de “nettenbreker” en speelde vaak met een witte zakdoek die uit zijn broek hing.

Maar dat record is niet het enige waarop Messi zich kan richten. Ook op het Europese vlak nadert hij een mijlpaal: topscorer in de geschiedenis van de Champions League. Die uiterst eervolle vermelding behoort nu nog aan Raúl González, die sinds 1995 71 doelpunten scoorde. Messi staat nu op een totaal van 67, maar is wél de topscorer in de Champions League met slechts één club. Raúl kwam immers in de Europese competitie uit voor zowel Real Madrid (66 goals) als Schalke 04 (5 goals).

Voor Leo Messi is dit het tiende seizoen dat hij meedoet in de Champions League en in vier seizoenen op rij was hij de topscoorder: 2009, 2010, 2011 en 2012. In het huidige seizoen is hij in vijf gespeelde wedstrijden acht keer tot scoren gekomen.