Nieuws November 2011

Messi leidt Argentinië langs Colombia

Argentinië kon zich dinsdagavond revancheren voor de nederlaag tegen Venezuela en de remise tegen Bolivia. De ploeg ging op bezoek bij Colombia. Messi besefte vooraf dat het een lastige klus ging worden. “Uitwedstrijden in Zuid-Amerika zijn altijd lastig, maar nu mogen we niet falen. De spelers zijn de eersten die onze magere resultaten recht willen zetten. We moéten gewoon winnen na de slechte prestatie tegen Bolivia”, aldus Messi enkele dagen voor de wedstrijd.

Beide ploegen begonnen met een hoog tempo aan de wedstrijd. Vooral de Colombianen vielen vol passie aan, terwijl Argentinië in de eerste helft redelijk terughoudend speelde. Buiten een kans van Messi waren de bezoekers voor de rust dan ook niet gevaarlijk. De laatste actie van de eerste helft was ook meteen het doelpunt dat Colombia op voorsprong zette. Dorlan Pabon scoorde vanuit een vrije trap het openingsdoelpunt van de wedstrijd.

Na rust wist Argentinië wat het te doen stond en speelde het vanaf de aftrap veel aanvallender. Na een uur spelen was het Lionel Messi die zijn ploeg op gelijke hoogte bracht. De doelman schatte de bal verkeerd in en Lionel kon de bal zo in het lege net tikken. De goal wakkerde het vuur bij de Argentijnen nog meer aan en dat resulteerde zes minuten voor tijd in een treffer van Sergio 'Kun' Agüero, speler van Manchester City.

Door de zege komen de Argentijnen op zeven punten, evenveel als koploper Uruguay, dat wel een wedstrijd minder heeft gespeeld. Columbia blijft op vier punten uit drie wedstrijden steken en staat op de zesde plaats.

“De waarheid is dat het heel belangrijk was om te winnen”, zei Messi in gesprek met Ole. “Zeker na de wedstrijd tegen Bolivia, waarin we een slechte indruk hebben achter gelaten. We wisten hoe we moesten spelen op een slecht en hard veld. We hadden meer balbezit en wilden zorgen dat ze geen kansen kregen op de counter.”

De Argentijn krijgt in eigen land vaak kritiek dat hij niet speelt zoals bij FC Barcelona. “Men vergeet weleens dat we bij Barcelona dagelijks met elkaar trainen en dat we elkaar bij de Argentijnse ploeg maar een paar keer per jaar zien. Maar mijn spel bij het nationale team is nog wel voor verbetering vatbaar. Hopelijk kan ik binnenkort de 'echte' Messi bij Argentinië laten zien.” Dinsdag liet Lionel zien ook bij de nationale ploeg belangrijk te kunnen zijn. Zelf ziet hij het als een teamprestatie. “We behandelden de bal goed elke keer dat we in bezit kwamen. Op deze manier moeten we iedere wedstrijd spelen. Maar soms kun je niet attractief spelen, soms gaat het moeizaam en moet je je aanpassen. We wisten dat het belangrijk was om dat te doen.”

Bekijk hier de samenvatting van de wedstrijd.