Nieuws December 2022

Met de hakken over de sloot: Polen gaat door!!

Ondanks een 0-2 verlies tegen een veel sterker Argentinië gaat Polen door naar de 1/8e finale. Tegenstander is dan Frankrijk. Deze wedstrijd wordt gespeeld op zondag 4 december om 16.00 uur.

Man van de wedstrijd aan de kant van Polen: doelman Szczesny. Hij deed wat maar weinig keepers gegeven is: hij stopte een strafschop van Messi. Werkelijk een prachtige redding! En dat was niet zijn enige. Hij hield de Polen in het toernooi.

Argentinië had 75% van het balbezit. Veel meer schoten op doel (12 - 0). En dus ook meer hoekschoppen (9 - 1). Een doelpunt kon dan ook niet lang uitblijven. In de 46e minuut scoorde Mac Allister de 0-1. Het was zijn 1e doelpunt voor het Argentijnse elftal. De vreugde was groot!!

Dit was het sein om op jacht te gaan naar de 2e treffer. Doel: groepswinst en zo de Fransen ontlopen. Het doelpunt kwam er en wel op naam van spits Álvarez: 0-2. Deze keer had de Poolse doelman niets in te brengen.

En dan Lewandowski. Zelden is een topspits zo weinig aan de bal geweest in een wedstrijd. Hij stond echt op een eiland. Hij werd nauwelijks aangespeeld door zijn teamgenoten. Nog geen 10 balcontacten en geen schoten op het Argentijnse doel. In de wedstrijd tegen Franrijk kan hij zijn ware klasse laten zien.

Op het einde werd het nog spannend omdat Mexico op 0-2 stond tegen Saudi-Arabië. 0-3 voor Mexico en de Polen zouden uitgeschakeld zijn. Gelukkig hield het Fair Play klassement Polen op de been. En dan de ontlading.

De Saudi’s scoorden de 1-2. Vlak voor tijd. Het waren zenuwslopende minuten voor onze Poolse vrienden maar uiteindelijk werd er dan ook afgefloten op het andere veld. Mexicanen in tranen, ze hadden het net niet gered.

Polen en Argentinië (met een redelijk spelende Messi) naar de volgende ronde.

Visca Polen, Lewandowski en Messi!!