Nieuws September 2014

Neymar: “Ik voel me geweldig”

FC Barcelona heeft zaterdag een late maar prima zege op Athletic de Bilbao geboekt. Neymar was de grote uitblinker. De Braziliaan kwam voor Munir El Haddadi in het veld toen de wedstrijd nog altijd op een 0-0 stand stond, en wist binnen de kortste keren tweemaal het net te vinden. Neymar was, uiteraard, in zijn nopjes: “Ik ben blij met mijn twee doelpunten, en dat ik het veld in mocht om het team te helpen. Na al dat gereis was ik behoorlijk moe.” Allebei de doelpunten volgden na een uitstekende assist van Lionel Messi, en Neymar is er nog altijd van overtuigd dat zijn Argentijnse collega de beste voetballer ter wereld is. “We werken aan onze connectie, en speelden vandaag goed samen om de winst te behalen.” Zijn twee goals waren zijn eerste van het nieuwe seizoen en tevens een enorme boost voor zijn zelfvertrouwen. “Dit is mijn tweede jaar hier. Ik voel me geweldig met dit team en geniet van het gezelschap van mijn teamgenoten.”

Coach Luis Enrique gaf vooraf aan de wedstrijd aan dat hij Bilbao enorm bewonderd en was daarom extra onder de indruk van de 2-0 zege op zo’n kwalitatief goede ploeg: “Ik ben er trots op dat we zoveel kansen creëerden tegen een team als Athletic,” zei hij dan ook achteraf. Hij gaf toe dat zijn spelers niet alles perfect uitvoerden, maar benadrukte wel dat het zijn team wel is gelukt wederom geen tegentreffer te incasseren. “Om titels te winnen moet je sterk zijn in de aanval, maar ook in de verdediging. Er is niets beters dan een allround team hebben.” Enrique wilde niet alle lof toekennen aan Neymar. “Ik verwacht het beste van elke speler. Van Neymar, van Sandro, van Munir… Ik kijk naar veel meer dan alles wie de goals scoort, en er valt nog genoeg te verbeteren. Voor ons moeten de spelers veel meer doen dan alleen scoren.”
Hij wilde het toch even over Messi hebben. “Hij is de beste, niet alleen omdat hij scoort, maar ook dankzij zijn assists. Hij is de beste in elk aspect van de aanval en is tevens, als je dat nog niet hebt gemerkt, ook een geweldige verdediger… Hij doet dingen tijdens de trainingen die ik nog nooit gezien heb, niet eens bij Captain Tsubasa of op de PlayStation.”
Tot slot gaf Enrique aan niet te willen uitleggen waarom hij Gerard Piqué buiten de selectie liet, en waarom hij Munir verkoos boven Neymar. “Ik heb een beetje van alles binnen mijn team en moet keuzes maken. Ik weet zeker dat ik soms de verkeerde keuzes zal maken, maar ook dan zijn het mijn beslissingen.”