Nieuws December 2013

Neymars eerste hattrick

Woensdagavond was Neymar het stralende middelpunt van de Champions League overwinning op Celtic (6-1). In de laatste wedstrijd van de groepsfase scoorde de Braziliaanse topaankoop voor de allereerste keer op het Europese podium, en wist zelfs een hattrick bij elkaar te scoren – zijn eerste voor FC Barcelona!

Net als in Celtic Park liet Neymar zien van grote kwaliteit te zijn, met als grootste verschil dat hij ditmaal wel tot scoren kwam. In 81 minuten nam hij drie doelpunten voor zijn rekening; de eerste tegen het einde van de eerste helft, de andere twee in het tweede bedrijf. Zonder Lionel Messi en Cesc Fàbregas in de opstelling fungeerde de Braziliaan in het midden van de voorste linie en was hij dreigend in de aanval; hij wist maar liefst acht kansen te creëren.

Met deze drie doelpunten tegen Celtic heeft Neymar in totaal tot dusver acht keer weten te scoren voor zijn nieuwe club (vier in de Spaanse competitie, en één in het Calderón in de Spaanse Super Cup). Het jonge talent heeft zich ook ontpopt tot een ware teamspeler qua assists; in totaal heeft hij maar liefst tien keer een teamgenoot geassisteerd, waarmee hij achter Fàbregas de spelers binnen de Catalaanse formatie is met de meeste assists achter zijn naam.

Na de hattrick van woensdagavond heeft Neymar zich geschaard bij een selecte groep Barça-spelers die een hattrick in de Champions League wisten te scoren: Rivaldo, Ronaldinho, Eto’o en natuurlijk Leo Messi (vier keer).

Na afloop van de glorieuze overwinning tegen Celtic zei Neymar: “Ik had een wedstrijd als deze nodig; ik hoop dat het zo doorgaat. Ik ga de wedstrijdbal bewaren, zodat mijn teamgenoten die kunnen signeren. Ik ben heel erg blij dat ik een hattrick in de Champions League heb gescoord. We speelden heel goed, en daar gaat het om.” Gevraagd naar de potentiële tegenstanders in de volgende ronde antwoordde Neymar: “Ik heb geen voorkeur. We moeten het team waaraan we gekoppeld worden respecteren.”