Nieuws December 2015

Nog één dag tot start WK

De voorbereidingen op de eerste wedstrijd van Barça om het WK voor clubteams zijn in volle gang voor het team van Luis Enrique in Japan. Donderdag staat om 11:30 uur Nederlandse tijd de halve finale tegen Guangzhou Evergrande in het Yokohama stadion op het programma voor de Catalanen.

Het wordt de eerste keer dat Barça tegen Guangzhou Evergrande speelt in een officiële wedstrijd. Tot op heden kwam FC Barcelona alleen in vriendschappelijke duels Chinese clubs tegen.

De aller eerste ontmoeting met spelers van het Aziatische land was op 21 april 2004. Bij die wedstrijd scoorde Andrés Iniesta en Luis Enrique (2x) voor Barça. Het Chinese nationale voetbalteam werd tijdens hun Europese tour Nou met 6-0 overlopen door FC Barcelona. De wedstrijd werd gespeeld in het Camp Nou voor ongeveer 5.000 fans. Het oefenduel had een nadrukkelijk oranje tintje. Zo stonden twee Nederlandse coaches tegen over elkaar; Frank Rijkaard bij de Blaugrana’s en Arie Haan was de coach van de Chinese mannen. Philip Cocu score de eerste twee treffers en zijn land- en teamgenoten Michael Reiziger, Patrick Kluivert, Marc Overmars en Giovanni van Bronckhorst stonden allen in de basis.

In de voorbereiding op het seizoen 2004-05 versloeg Barça op 8 augustus 2004 Shangai International met 0-3. De volgende zomer stond er weer een Aziatische tour op het schema van FC Barcelona. Shenzhen FC werd toen met maar liefst 0-9 verslagen, de grootste uitslag ooit tegen een Aziatische club voor Barça. Lionel Messi was een van de doelpuntenmakers.

In het préseizoen van 2007-08 werden twee Cinese teams verschalkt door FC Barcelona. Eerst op 5 augustus 2007 verloor Beijing Guoan FC met 3-0 van Barça en 5 dagen later volgde een 4-0 nederlaag voor het team uit Hong Kong.

De wedstrijd wordt donderdag vanaf 11:25 uur live uitgezonder op NPO 1 en is tevens live via de website van de NOS te zien.

Voor de mensen die een online stream zoeken: fromsport.com en rojadirecta.com bieden vaak meerdere goede streams aan. Mocht u de wedstrijd niet kunnen zien, dan kunt u bij de Fan Club Barcelona de wedstrijd via Twitter volgen. Wilt u al een beetje in de stemming komen van de wedstrijd, dan kunt u ook terecht bij de Facebook van de Fan Club Barcelona.