Nieuws Augustus 2012

Ongeslagen Barça klaar voor nieuw seizoen

Boekarest was het podium voor de laatste vriendschappelijke wedstrijd van de seizoensvoorbereiding van FC Barcelona. Deze serie van vijf wedstrijden is geëindigd met drie overwinningen (2-1 in Hamburg, 8-0 tegen Raja Club Athletic, en 2-0 bij Dinamo Boekarest), en tweemaal een gelijkspel (2-2 in Parijs, 0-0 met Manchester United). Het zijn goede resultaten en positieve gevoelens, met een team dat veel van de kwaliteit heeft laten zien dat zoveel succes heeft voortgebracht in de afgelopen jaren, zoals het domineren van het balbezit en het constante druk zetten.

Zoals altijd, was het belangrijkste van deze wedstrijden om de spelers een kans te geven terug te komen in de routine van het voetbal spelen. In de eerste twee wedstrijden waren het vooral de reservespelers, die zich op uitzonderlijke wijze deden gelden. Pas in wedstrijd nummer drie tegen PSG kwamen de Spaanse internationals weer kijken en kon Tito Vilanova een opstelling neerzetten die veel zal lijken op de elf basisspelers voor het aanstaande seizoen. Het was ook in het Parc des Princes dat Carles Puyol terugkeerde na een blessure.

In de laatste fase van de seizoensvoorbereiding maakte ook Jordi Alba, de nieuwe aanwinst van Barça, zijn eerste minuten in een Barça-shirt, en in de allerlaatste wedstrijd maakte zowel David Villa als Andreu Fontàs zijn langverwachte rentree na een afwezigheid van een paar maanden.

Leo Messi was de topscorer van Barça in de seizoensvoorbereiding met vijf goals, en voor de Argentijn is dat zijn beste statistiek ooit, ondanks dat hij de eerste wedstrijd miste wegens een kleine blessure. Dani Alves, Deulofeu en Alexis kwamen elk tweemaal tot scoren.
Alves maakte de meeste minuten (303) en daarna Sergi Roberto (291), die een actieve rol speelde op het middenveld, Macherano (285), Alexis (276) en Bartra (273). De centrale verdediger is een van de ontdekkingen gebleken in de voorbereiding, waarin hij constant weer zijn kwaliteit heeft laten zien.

De terugkeer van Puyol, Villa en Fontàs is het hoogtepunt geweest van de seizoensvoorbereiding, maar het slechtste nieuws was de ernstige blessure die Marc Muniesa opliep. Hij scheurde cruciale gewrichtsbanden in zijn rechterknie tijdens de wedstrijd in Hamburg en zal zeker zo’n zes maanden niet in actie komen.