Nieuws November 2022

Oranje naar achtste finale

Het Nederlands elftal (met Frenkie de Jong en Memphis Depay in de basis) heeft zich gekwalificeerd voor de 1/8e finale op het Wereldkampioenschap Voetbal in Qatar. Tegenstander op zaterdag 3 december 16.00 uur zijn de Verenigde Staten.

Daarvoor moest wel eerst Qatar verslagen worden om zo zeker te zijn van de groepswinst. En dat lukte door een doelpunt van Gakpo in de 26e minuut en een doelpunt van Frenkie in de 49e minuut.

Was de wedstrijd van Nederland tegen Qatar een wedstrijd “op het puntje van de stoel?” Niet echt. Af en toe was het slaapverwekkend. Laag tempo, weinig kansen, te weinig aanvoer vanuit de wingbacks. Het liep niet echt bij Nederland en de mannen van Qatar beschikten over te weinig capaciteit en klasse. Voor het eerst dat een organiserend land geen enkele wedstrijd won. Ze bleven wel knokken voor hun vaderland.

Veel kritiek van de kenners (dat zijn er inmiddels 18 miljoen), alleen we krijgen opnieuw een kans. USA is een fris en jong hard werkend team. Oranje zal daar nog de nodige moeite mee krijgen. Onze bondscoach verwacht een heel fanatiek en “scherp op de bal” USA. Wedstrijden zoals tegen de VS en bv Australië zijn altijd heel lastig.

Pulisic is de grote man (hij raakte geblesseerd tegen Iran) en Sergino Dest (ex-Ajax en ex-Barcelona) maakte een goede indruk (assist met het hoofd).

Laten we hopen op meer snelheid en meer vlotte combinaties van Oranje. Dan moet de USA te verslaan zijn. Hup Holland Hup laat de leeuw niet in zijn hempie staan………..

Opstelling: Noppert, Dumfries, Timber, van Dijk, Aké, Blind, de Roon (83”Koopmeiners), Frenkie (86”Taylor), Klaassen (66”Berghuis), Gakpo (83”Weghorst), Depay (66”Janssen)