Nieuws Juni 2010

Première film Johan Primero

Voor de ware Barça fan is er goed nieuws van het filmfront. Donderdag 17 juni gaat in de Nederlandse bioscopen de film ‘Johan Primero’ in première. De film, geregisseerd door Johan Kramer, gaat over het leven van Joan, een groot Barcelona fan die zijn naam heeft omgedoopt in Johan, naar zijn grote idool Johan Neeskens. Elke dag rijdt hij in een blauwpaarse Citroën 2CV vijftig rondjes om Camp Nou om zijn geliefde club geluk te brengen.

Afgelopen zondag was de fanclub aanwezig bij de voorpremière. Met een film van de Nederlandse regisseur Johan Kramer, komt de passie rond het Catalaanse voetbal van het scherm afrollen. Bijna alles speelt zich af in een Citroën 2CV, compleet in de Barça kleuren. Señor Puig, eigenaar van een sigarenfabriek, rijdt er in de jaren zeventig wekelijks mee om Camp Nou heen. Het is een heilige gewoonte, een bijgeloof met de wetenschap dat het de club geluk brengt. De eerste keer dat hij met zijn zoon het rondje reed, won Barça immers afgetekend met 5-0 van Madrid.
Als Señor Puig komt te overlijden, neemt zijn zoon Joan de traditie over. Joan noemt zichzelf Johan, idolaat als hij is van Johan Neeskens. In zijn ogen is Neeskens Johan Primero (Johan de eerste) en niet Johan Cruijff, die in die zelfde periode door het Catalaanse volk als Primero wordt bestempeld. Hij besluit niet één rondje per week te rijden, maar vijftig (!) per dag. Met naast hem de urn met de as van zijn vader, legt hij de dagelijkse route af. Het is manier van leven geworden. Hij voelt zich er niet eenzaam bij. Tijdens de route ontmoet hij allerlei mensen. Zo is daar Jorge, de vriendelijke ober, die hem door het raampje van de 2CV voorziet van koffie. Maar ook Leo, de krullenbol die magistraal voetbalt achter het hek van zijn statige huis, en Doris, de eigenaresse van een snoepwinkel, die Johan voorziet van zijn dagelijkse Chupa Chups. Thuis heeft Johan nog altijd zijn moeder, een Nederlandse vrouw die zich hult in stilzwijgen en troost zoekt in de muziek van Willy Alberti.
Op een dag ontmoet Johan bij een stoplicht Paquita, een kleurrijke, sprankelende schoonheid die ongevraagd autoruiten wast op straat. Johan is op slag verliefd. Hij probeert Paquita op te nemen in de regelmaat van zijn dagelijkse rondjes, maar hij komt er al snel achter dat Paquita hem met haar spontane leven geheel uit zijn routine haalt. Dat leidt tot problemen. Hij krijgt een boete voor te langzaam rijden, de 2CV gaat stuk en hij veroorzaakt zelfs een aanrijding met het jeugdige voetbaltalent Leo. En dat terwijl hij moét rijden, voor Barça... Johan is er kapot van en kruipt terug in zijn schulp. Dit keer gaat zelfs het dak van de Eend dicht.
Toch beseft Johan dat er iets voorgoed veranderd is in zijn leven. Hij kan niet zomaar terugvallen op zijn oude routine. Hij mist Paquita. Maar als hij Barça in de steek laat, stelt hij ook zijn vader teleur. Johan staat daarmee voor een lastige keuze, die zijn levensroute voorgoed zal bepalen.

Johan Primero zal niet alleen in Nederland worden uitgebracht. De film gaat minimaal ook in Spanje draaien. Regisseur Johan Kramer nam de film grotendeels in Barceloneta op, de vroegere visserswijk dat tussen de haven en het strand ligt ingeklemd. Kramer heeft autobiografische aspecten aan de film toegevoegd. Zo heet Johan eigenlijk Jan Jasper, maar wilde hij vanaf zijn achtste jaar alleen nog maar Johan worden genoemd. Inderdaad naar Johan Neeskens, zijn favoriete speler. Kramer is een voetbaldier, hij was ooit kortstondig professioneel voetballer bij Ajax. Later stapt hij over naar een reclamewereld en richt een communicatiebureau KesselsKramer op. Na het maken van talloze internationale commercials en videoclips, bedenkt en regisseert hij in 2002 de internationaal succesvolle documentaire ‘The Other Final’, over een voetbalwedstrijd tussen de twee laagst geklasseerde voetballanden van de wereld, de nationale teams van Bhutan en Montserrat die op de dag van de WK-finale tegen elkaar spelen. In 2005 verlaat Kramer het bureau om zich volledig te kunnen richten op het scenario-schrijven en de regie. Dat resulteert onder andere in zijn eerste speelfilm ‘Sing for Darfur’ (2008), die wordt uitgeroepen tot Best European Dramatic Feature bij the European Independent Film Festival in Parijs.