Nieuws Augustus 2012

PSG - FC Barcelona 2-2 (1-4)

In een attractief maar enigszins eenzijdige ontmoeting tussen PSG en FC Barcelona heeft Barça een Parijse trofee in de wacht weten te slepen. De wedstrijd zelf eindigde in een 2-2 gelijkspel, maar Barça won de penaltyreeks overtuigend met 1-4. Lees hieronder het verslag van de wedstrijd!

Zaterdag reisde FC Barcelona naar Parijs voor haar derde vriendschappelijke wedstrijd van de seizoensvoorbereiding. Na HSV (Hamburg) en Raja Club (Tanger) stond ditmaal Paris Saint-Germain op het programma, de ploeg van onder andere ex-Barça spelers Maxwell, Motta (geblesseerd) en Zlatan Ibrahimović. In tegenstelling tot de twee voorgaande wedstrijden kende de opstelling deze keer wel een grote selectie aan spelers uit het eerste team en dat gaf een eerste echte, en veelbelovende, kijk op het aankomende seizoen onder Tito Vilanova. Adriano was één van de afwezigen wegens een verzwikte enkel en Jordi Alba geniet nog van een aantal vrije dagen na zijn verrichtingen op het EK en de Olympische Spelen; David Villa is inmiddels wel medisch gezond verklaard maar vooralsnog is hij niet fit om te spelen. Éric Abidal, nog altijd herstellende van zijn levertransplantatie, vergezelde zijn teamgenoten naar de Franse hoofdstad en kreeg daar nog een rolletje toebedeeld: onder groot applaus van zowel publiek als spelers mocht hij een honoraire aftrap doen. De wedstrijd was dan wel vriendschappelijk, maar ging wel ergens om, namelijk de ‘Trofee van Parijs’. In geval van een gelijkspel zou een penaltyreeks uitmaken welke ploeg zich de winnaar mocht noemen.

Vanaf het fluitsignaal golfde het spel in het Parc des Princes wat op en neer, maar al snel nam Barça het initiatief in handen en liet dat bijna niet meer gaan. Al in de zevende minuut bracht Rafinha de blaugranas op een vroege voorsprong na goed aanvallend werk van Alexis en Messi. De kleine Argentijn leek het behoorlijk op zijn heupen te hebben, want meerdere malen was hij dreigend in het zestienmetergebied en zette hij verschillende aanvallen op. De ploeg oogde fit en combineerde soepel, met hier en daar wat slordigheidjes zoals verwacht mag worden in de seizoensvoorbereiding. Barça behield langdurig het balbezit en PSG kwam nauwelijks aan spelen toe, al waren ze wel degelijk gevaarlijk op de counter. Bij rust was de stand echter nog altijd 0-1 in het voordeel van de blaugranas.

In de rust voerden beide coaches een aantal wissels door; bij Barça kregen Pinto, Bartra, Montoya en Dos Santos hun plek toegewezen. In de inmiddels stromende regen ging Barça op zoek naar het tweede doelpunt. Dat bleef niet lang uit; na zo’n vijftig minuten spelen ging Alexis neer in het zestienmetergebied en kende de scheidsrechter hem een penalty toe, wat volgens sommigen niet geheel terecht was. Desondanks stond Messi bij de penaltystip en schoot hij koelbloedig de 0-2 binnen. Barça leek op een overwinning af te stevenen. Niet veel later kreeg PSG echter aan de andere kant een penalty toegewezen na een slordige overtreding aan de blaugrana kant, en Ibrahimović wist wel raad met die kans: 1-2.

Hierna lag de wedstrijd eventjes stil voor nog een schare spelers die hun opwachting maakten aan beide kanten, en voor Barça kwamen Piqué, Fàbregas, Xavi, Pedro en Iniesta het veld op. Barça behield het initiatief en zette veel druk, maar de gecreëerde kansen werden geen doelpunten en lange tijd bleef dezelfde score op het bord staan. In de 76e minuut werd nog een goal van Fàbregas op aangeven van Messi afgekeurd wegens buitenspel. Hierna leek de ommekeer te komen voor PSG; de thuisploeg was beduidend sterker en gretig op zoek naar de gelijkmaker, terwijl Barça probeerde om de afstand te vergroten. Het inbrengen van Tello bracht nog een kans voor de blaugranas, maar de aanvaller schoot over. Een paar minuutjes later was het aan de andere kant wel raak; Pinto redde op briljante wijze een doelpoging en diens rebound, maar uit de daaropvolgende corner kopte Camara hard en mooi raak: 2-2. PSG rook een kans op de overwinning en zette enorm druk, en Barça kwam nauwelijks nog van eigen helft af. Messi en Fàbregas hadden nog een kans, maar de stand bleef hetzelfde.

Aangezien het om een trofee ging, werd er overgegaan op een penaltyreeks om de winnaar te bepalen. Barça scoorde alle vier de penalty’s, en Pinto kroonde zichzelf tot held van de avond door maar liefst twee penalty’s van PSG te keren! Hiermee sloten Tito en zijn ploeg ook de derde vriendschappelijke wedstrijd af met een overwinning, hetzij na een penaltyreeks, en nemen de Catalanen de Trofee van Parijs 2012 mee terug naar Barcelona.

Opstelling FC Barcelona: Valdés (45’ Pinto), Alves (78’ Tello), Puyol (45’ Bartra), Mascherano (61’ Piqué), Planas (45’ Montoya), Rafinha (61’ Cesc Fàbregas), Busquets (45’ Dos Santos), Sergi Roberto (61’ Xavi), Alexis (61’ Pedro), Messi en Afellay (61’ Iniesta).

Opstelling Paris Saint-Germain: Douchez, Jallet, Sakho, Alex, Maxwell, Rabiot, Bodmer, Pastore, Lavezzi, Ibrahimović en Nene.

Penalty’s: Messi (doelpunt, 0-1); PSG (redding Pinto, 0-1); Xavi (doelpunt, 0-2); PSG (redding Pinto 0-2); Cesc Fàbregas (doelpunt, 0-3); PSG (doelpunt, 1-3); Piqué (doelpunt, 1-4).