Nieuws December 2010

Puig en Amor: werken voor de toekomst

Guillermo Amor, de directeur van Sport en Jeugdvoetbal, en Albert Puig, de coördinator van het jeugdvoetbal, spraken met Barça TV over de succesvolle jeugdopleiding van FC Barcelona.
Beide heren zijn sinds juli 2010 in dienst van Barça en beheren alle jeugdteams, van Juvenil B tot Prebenjamí. Hun levens zijn, in positieve zin, compleet veranderd nu ze de verantwoordelijkheid dragen voor de gehele jeugdafdeling. Voor Puig was de overgang van coach van Infantil B naar manager van het hele jeugdsysteem een hele uitdaging, maar hij is blij met de vrijheid die hij samen met Amor nu heeft om dingen te veranderen waar hij als trainer tegenaan liep. Amor voegt daaraan toe dat ze “werken voor de toekomst.”

Het duo is uitermate lovend over Josep Guardiola. Puig: “We hebben de beste coach die de jeugdopleiding kan hebben. Hij bevestigt keer op keer dat hij vertrouwen heeft in de jeugd, omdat hij de jeugdopleiding van binnen en buiten kent. Hij kwam zelf naar Barça toen hij pas 13 of 14 jaar was, heeft in La Masia gewoond en weet dus hoe belangrijk de jeugdopleiding is en wat het doet om spelers op te leiden. Amor: “Pep is Barça. Hij weet alles. Hij vertrouwt de mensen onder hem en zal dat altijd blijven doen; dankzij hem staan de deuren naar het eerste team wijd open. Niets zou beter zijn dan dat hij hier lange tijd zou blijven, zowel voor de club als voor de resultaten en de spelers die nu beginnen. Al heeft hij het altijd druk, niets ontgaat hem.”

Puig vindt dat alle jeugdteams even belangrijk zijn. “We hebben het hele jaar gezien dat spelers die het goed doen, stijgen in de ranken, zelfs vanaf het jongste niveau. Het systeem werkt perfect en dat is de basis van alles. Een van de redenen waarom FC Barcelona zo succesvol is, is omdat we evenveel waarde hechten aan het Prebenjamí team met spelers van zeven jaar, als aan Barça B.” Hij voegt toe: “Er is veel kwaliteit en talent in de huidige jeugdteams. We introduceren daar de concepten die in het eerste team gebruikt worden. Twee weken geleden kwamen Pep en Tito nog hier samen met de coaches om te zien hoe we meer kunnen bijdragen en hoe we nog efficiënter kunnen zijn in het aanleveren van spelers.”
Het duo legt de nadruk op de mentaliteit van de spelers. Amor: “We zeggen altijd dat als de spelers werken als mensen, ze betere voetballers worden.” Puig voegt daaraan toe dat “een Barça-speler een winnaarsmentaliteit moet hebben. Hij moet het veld op gaan om te winnen.” Amor: “Het is altijd goed om competitief te zijn, omdat ze dan alles kunnen bereiken met werk, werk, werk, inzet, begeerte en continuïteit. De spelers moeten echter ook leren omgaan met verlies. Het is goed voor ze om boos te worden. Wat is er gebeurd en waarom? Wat ging er mis? Wat moeten we verbeteren? Ze moeten leren van hun fouten.” Puig vult aan: “Het is belangrijk voor de spelers om die woede over het verliezen te voelen, omdat dat betekent dat ze hebben gestreden en zich goed ingezet hebben.”

Het is buitengewoon hoeveel jonge spelers het systeem doorlopen hebben om uiteindeljk deel uit te maken van Guardiola’s selectie. Puig: “Heb geduld met de jonge spelers die nu in het eerste team zitten. Mensen moeten zich realiseren dat Xavi, Iniesta en alle anderen hetzelfde proces doorlopen hebben en al een stukje ouder zijn. We verwachten niet van een 18- of 20-jarige speler dat hij dezelfde kwaliteiten als een Xavi of Iniesta heeft. Ze moeten nog volwassen worden.” Amor voegt daar wel aan toe dat het niet gemakkelijk zal worden om spelers te vinden van dezelfde kwaliteit als die in het eerste team. “De spelers die we nu hebben, zijn erg goed. Aan de andere kant: iedere speler heeft tijd nodig. Ik weet zeker dat veel nieuwe spelers uiteindelijk de sprong naar het eerste team zullen kunnen maken, dankzij ons systeem.”
Het feit dat drie in La Masia opgeleide Barça-voetballers uitverkozen zijn tot kanshebbers op de FIFA Ballon d’Or - Iniesta, Xavi en Messi - is dan ook moment van glorie voor heel FC Barcelona. Amor en Puig claimen dat steeds meer mensen van verschillende landen en clubs naar het Ciutat Esportiva Joan Gamper komen om te kijken of ze iets kunnen leren van Barça’s succesvolle methoden. Maar zoals Puig zegt: “we hebben niet de formule voor succes. Waar het uiteindelijk om gaat, is hard werken volgens dezelfde lijnen en ideeën.” Amor: “we moeten eensgezind te werk gaan en bescheiden blijven; we moeten niet denken dat we beter zijn dan iedereen.” Puig sluit af: “Iedereen kijkt naar ons, dus moeten we dubbel zo hard werken en moeten we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Pep en Tito altijd tevreden zijn met de kwaliteit van de voetballers die wij afleveren.”