Nieuws Mei 2013

Reacties na Barça-Bayern

Barça is woensdagavond in de halve finale van de Champions League gestrand. Bayern won de return in Camp Nou met 0-3. Tito Vilanova begon zijn reactie na afloop van de wedstrijd met een felicitatie aan de Duitse landskampioen: “Bij deze feliciteer ik Bayern voor het behalen van de finale en het vertoonde spel. Ze waren beide wedstrijden de betere partij.” De Catalaanse coach vervolgde zijn reactie met: “We hebben gestreden tot de laatste minuut. De treffer van Robben aan het begin van de tweede helft heeft nóg meer druk bij ons gelegd. Hierdoor werd het voor Barça ontzettend lastig.” Toch wist Tito twee spelers uit te lichten. “Alex Song en Marc Bartra hebben een goede, degelijke wedstrijd gespeeld. Voor Bartra en Song is het belangrijk in hun ontwikkeling om dit mee te maken”, aldus de coach.

Na de wedstrijd werd Vilanova gevraagd waarom Xavi Hernández en Andrés Iniesta gewisseld werden. “Op het moment van de wissels moesten we zes doelpunten maken. Dat leek mij een te onmogelijke opdracht. Daarom besloten wij ons vizier op zondag te richten en de twee middenvelders te wisselen.”

De Catalaanse coach kreeg ook de mogelijkheid om over het beleid te reageren wat dit seizoen gevoerd is. “De meeste basisspelers van Barça hebben de afgelopen vijf jaar meer dan 300 wedstrijden gespeeld, dus hebben we zo veel mogelijk spelers gebruikt. Tot December ging dat heel goed, daarna werd het lastiger, maar we blijven doorgaan zoals we gewend zijn. Dat heeft toch het meeste resultaat.”

Tot slot werd aan Vilanova gevraagd naar de afwezigheid van Lionel Messi. De coach verklaarde: “We hebben Messi voorafgaand aan Bayern een paar dagen rust gegeven. De Argentijn voelde zich voor de wedstrijd tegen Athletic Bilbao goed, maar had toch kleine pijntjes aan die wedstrijd overgehouden. Daarom begon Messi woensdagavond ook op de bank. Natuurlijk misten we zo’n goede speler in ons team.”

Ook de spelers kregen de gelegenheid om op de uitschakeling in de
Champions League te reageren.

Xavi was de eerste die reageerde. Zijn was duidelijk: “Bayern München heeft in alle opzichten gedomineerd. Er rest mij niets anders dan de Duitse landskampioen te feliciteren.”

Gerard Piqué: “Deze uitschakeling voelt niet goed. We hadden alles gegeven en kunnen terugkijken op een goede eerste helft. Toen Bayern vlak na rust de score opende, werd het voor ons wel heel moeilijk. We moeten ons nu op de Primera División richten en zo snel mogelijk kampioen worden.”

Dani Alves: “Bayern München heeft terecht gewonnen en staat terecht in de finale van de Champions League. Wanneer een tegenstander beter is, is het een terechte overwinning. Ik wil graag de fans bedanken voor hun steun. De supporters stonden massaal achter ons en daar zullen we hun nog voor belonen.”

Cesc Fàbregas: “Wij probeerden nog te scoren en dee 0-0 ruststand was nog niet slecht. De 0-1 van Arjen Robben maakte het heel moeilijk voor ons en heeft laten zien dat de Rekordmeister sterk is in de counter. Iedereen bij FC Barcelona is er kapot van, daarom willen we ook zo snel mogelijk kampioen worden. Uiteindelijk heeft Bayern terecht gewonnen.”