Nieuws December 2011

Santos - Barça 0-4

FC Barcelona was oppermachtig in de finale van de Wereld Beker voor Clubs. De Blaugranas hadden totaal geen moeite met het Braziliaanse Santos van wonderkind Neymar. Direct was het duidelijk dat Barcelona de betere was. De Blaugranas zette snel druk en lieten Santos niet in hun spel komen. De Brazilianen wisten niet om te gaan met de overmacht op het middenveld. Dit resulteerde in kansen voor Barcelona. Een schot van Messi werd nog gered, en ook de rebound van Thiago werd nog gepakt. Maar na iets meer dan een kwartier spelen opende Messi de score. Een prachtig controle in de lucht van Xavi ging vooraf aan het lobje over de doelman van Santos. Messi evenaarde hiermee het record van Pedro door in elke van de 6 competitie dit jaar te scoren. Xavi maakte kort daarop de 2-0 voor Barcelona. De verdediging ging niet geheel vrij uit waardoor de voorzet van Alves vrij gemakkelijk aankwam bij de middenvelder. Xavi twijfelde niet en schoot binnen. Fàbregas tekende net voor rust nog voor de 3-0. Eerder zag hij een bal hard op de paal belanden. Later was hij de laatste die in een lange aanval de bal binnen kon tikken.

De 2e helft ging Barcelona van start waar het gebleven was. Direct in de 1e minuut was het Cesc die bijna de volgende treffer maakte. Zijn schot werd net naast getikt door de doelman. Toch gaf Barcelona de 2e helft wat gas terug. Hierdoor kreeg Santos wat kleine kansjes. Een kopbal van Neymar ging over en Ganso was gevaarlijk in de 16, maar werd goed verdedigd. Aan Barcelona zijde waren het Alves en Iniesta die grote kansen kregen. Het gevaarlijkste moment voor de goal van Valdés was een aanval van Neymar. De Braziliaan stond oog in oog met de doelman, die knap de bal wist te redden. Maar verder kwam Santos niet meer. Barcelona wel. Alves net niet en schoot snoeihard op de paal. Het was Messi die uiteindelijk de eindstand toch nog op 4-0 wist te bepalen. Alves ging goed door en gaf af op Messi. De Argentijn passeerde Cabral prachtig en schoot binnen in open doel. De Blaugranas kende geen moeite voor het winnen van de Wereld Beker en mag zich weer een jaar de beste club van de wereld noemen. Puyol droeg de overwinning op aan Vilanova, Villa en Afellay.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué (56' Mascherano), Puyol (85' Fontàs), Abidal, Xavi, Busquets, Thiago (78' Pedro), Messi, Fàbregas en Iniesta.

Bekijk hier de samenvatting van de finale.