Nieuws September 2008

Sergio Busquets; opvallendste aanwinst selectie

In de laatste twee competitiewedstrijden tegen Racing Santander en Sporting Gijón stond er bij Barça een speler in de basis die niet tot de A-selectie behoort. Sergio Busquets is officieel een speler van Barça Atletic.

Naast de vijf bekende zomeraankopen Alves, Keita, Hleb, Cáceres en Piqué zijn dit seizoen tot dusverre alleen Pedro en Víctor Sánchez uit de eigen jeugd overgeheveld naar de A-selectie. Met rugnummer 28 heeft Busquets echter al meer speelminuten gepakt dan zijn leeftijdsgenoten. Sergio is de 20 jarige zoon van Carles Busquets, de oud-doelman die in de beginjaren negentig ten tijde van trainer Johan Cruijff met enige regelmaat op het doel stond. Hij stond bekend om zijn vreemde kapriolen. Altijd gekleed in trainingsbroek maakte hij niet alleen bizarre reddingen, maar helaas ook de gekste blunders. Tot op vandaag de dag heeft niemand ooit begrepen wat Cruijff is deze clowneske doelman, die met regelmaat Zubizarreta mocht vervangen, zag.

Vader en zoon Busquets begonnen beide hun voetballoopbaan bij FC Badia. Daar waar Carles al vrij vroeg de stap naar de jeugdinstellingen van Barcelona mocht maken, deed Sergio dat via een omweg. Hij speelde ook voor Barberà en Jàbac Can Jofresa voordat hij via allerlei toelatingstesten bij de tweedejaars juvenils van Barcelona werd gestationeerd. Binnen de kortste keren werd hij geroemd om zijn makkelijke oplossingen op het veld. Spelend als centrale middenvelder hield hij niet van complexe acties. Afgelopen seizoen hevelde Guardiola hem over naar Barça B, waarmee hij een kampioenschap en promotie afdwong.

Vader Carles heeft zijn zoon er altijd van doordrongen dat hij zonder volledige overgave niets uit zijn carrière zou halen. “Als je niet rent, heb je hier niets te zoeken”. De complete Sergio torst dit motto elke wedstrijd met zich mee, waardoor hij zich op het veld compleet leeg loopt. Zo deed hij dat in zijn debuutwedstrijd tegen Racing Santander ook. Zijn prestaties vielen in positieve zin op, zodat hij voor de uitwedstrijd tegen Gijón opnieuw door coach Guardiola werd opgeroepen. Het is hoogstwaarschijnlijk dat Sergio bij de selectie een blijvertje is. En dan heeft Barça weer een jongeling uit de geroemde cantera grootgebracht.