Nieuws Mei 2010

Sevilla – Barça 2-3

Barça heeft zaterdagavond de zware uitwedstrijd tegen Sevilla met 2-3 weten te winnen. Doordat titelconcurrent Real Madrid echter ook wist te winnen, mochten de blaugranas zich nog niet tot kampioen kronen. Dat kan volgend weekend gebeuren, wanneer Barcelona in Camp Nou met een overwinning op Real Valladolid genoeg heeft voor de definitieve beslissing.

Ondanks de druk die de laatste uitwedstrijd van het seizoen bij Sevilla met zich meebracht, begon Barça voortvarend aan de lastige klus. Met het bekende aanvalsspel werd geconcentreerd naar een snelle voorsprong gezocht. Deze werd door niemand anders dan Messi al in de vijfde minuut aangetekend. De topscorer van de Spaanse Liga kreeg een mooie assist van Maxwell op de borst aangeleverd, waarna een snelle controle en een korte draai genoeg waren om in schietpositie te komen en doelman Palop te verslaan.

De 0-1 was voor het team van Guardiola een grote opsteker. Het gaf de ruimte om de wedstrijd te controleren. De bal werd lekker rondgespeeld en Sevilla mocht alleen toekijken. En dus volgden de kansen zicg op. Bojan, Pedro en Messi waren dichtbij maar of Palop wist de bal steeds te keren, of de bal verdween naast het doel. De 0-2 kon niet uitblijven, na bijna een half uur was het zo ver. Bojan Krikc kreeg via een mooie lob van Xavi de kans om te scoren en liet dat ook niet na. Daarmee bewees Bojan nogmaals dat hij in het laatste gedeelte van het seizoen op dreef is met belangrijke doelpunten en een waardige concurrent van Ibrahimovic is geworden. De Zweed mocht de goal van Bojan vanaf de bank vieren.

Sevilla stond een vernedering in eigen huis niet toe en begon de duels harder in te gaan. Scheidsrechter Mallenco had overwerk om alle overtredingen te registreren en de gele kaarten gingen met broodjes over de toonbank. Waar de beste leidsman in de wedstrijd tegen Espanyol nog vergat hard op te treden tegen 'spelvervuilers', in Sevilla leek de man nu wel bij de les te zijn. Voetballend bleef Barça in deze periode voor rust overeind. Messi kreeg zelfs nog een dot van een kans na goed voorbereidend werk van Alves. Het bleef echter 0-2 bij rust en omdat de stand bij Madrid - Bilbao op hetzelfde moment 1-1 was, werd stiekem met de mogelijkheid rekening gehouden dat Barça wel eens kampioen zou kunnen worden in Sevilla.

In de tweede helft begonnen de blaugranas rustig aan, de controle over de wedstrijd werd heilig verklaard. Sevilla kon er weinig tegen doen. Als de bal een keer werd verovererd, werd meteen de diepte gezocht om op die manier een tegendoelpunt te forceren. Víctor Valdés stond echter keer op keer zijn mannetje. Na bijna een uur spelen kwam Sevilla met tien man te staan. Konko maakte een overtreding op Bojan en kreeg zijn tweede gele kaart.

De overtal situatie leverde Barcelona meteen een paar grote kansen via Messi en Bojan op. Was Palop tot tweemaal een sta-in-de-weg, op een volgend schot van Pedro had hij geen antwoord. Zelfs na de 0-3 vond Barça het nog niet genoeg en bleef het team van Guardiola aanvallen. Dit resulteerde in nog een grote kans voor Bojan, maar hij schoot net naast. Kort na deze misser van Bojan begon het publiek te juichen. Dit was om dat Deportivo la Coruña met 1-0 voorkwam tegen Mallorca, de directe concurrent van Sevilla in de strijd om de vierde plaats welke recht geeft op deelname voorronde Champions League. Dit gejuich was voor de spelers van Sevilla blijkbaar een reden om er nog een schepje boven op te doen, want binnen vijf minuten scoorden ze twee goals. Eerst ontsnapte Kanouté aan de aandacht van de verdedigers van Barça en schoot de bal diagonaal achter Valdés. Kort daarna maakte Xavi een overtreding op een Sevilla speler. De vrije trap die daarop volgde werd razendsnel genomen en Luis Fabiano profiteerde hier optimaal van. Helemaal vrij kon hij de bal aannemen en achter Valdés schieten.

Door deze snelle tegendoelpunten leek het alsof de spelers van Barça wat zenuwachtig werden. Gevolg was dat het spel heen en weer ging. De spanning was duidelijk aanwezig en Barça had geen controle over de wedstrijd meer. Sevilla rook zijn kansen, maar Barça wist de 2-3 voorsprong gedecideerd uit te spelen. Dit was noodzakelijk, want grote concurrent Real Madrid liep ondertussen uit naar een 5-1 overwinning.

Opstellingen:
Sevilla: Palop; Konko; Fazio (Squillaci); Escudé; Adriano (Lolo); Zokora; Renato (Stankevicius); Navas; Capel; Kanouté; Fabiano

FC Barcelona: Valdés; Alves; Puyol; Piqué; Maxwell (Abidal); Busquets; Xavi (Touré); Keita; Messi; Pedro; Bojan (Jeffren)