Nieuws Augustus 2012

Spanje eindigt Olympische Spelen met gelijkspel

Het Spaanse Olympische voetbalteam, met Jordi Alba in de startende elf, heeft het niet voor elkaar gekregen om Marokko te verslaan in de laatste wedstrijd van de groepsfase. Cristian Tello maakte zijn opwachting in de 56e minuut als wisselspeler, maar Montoya bleef op de bank. Het team van Luis Milla keert terug uit Groot-Brittannië zonder enige overwinning én zonder ook maar één doelpunt te scoren.

De laatste wedstrijd tegen Marokko was van geen enkele betekenis. Spanje lag al uit de competitie nadat de ploeg verloor van Japan en Honduras, en het 0-0 gelijkspel betekende dat Spanje geen een overwinning boekte op de Spelen. De Spanjaarden eindigden als laatste in Poule D met slechts één punt en geen enkel doelpunt, waarmee de Spelen op een enorm teleurstellende ervaring uitliepen.

In Old Trafford stond Jordi Alba opnieuw in de basis. Ook tegen de Noord-Afrikaanse ploeg kwamen de Spanjaarden slecht in de wedstrijd, terwijl de tegenstander vanaf het fluitsignaal gretig op zoek was naar een doelpunt. Beide teams creëerden al vroeg kansen en Adrián had de score kunnen openen in de negentiende minuut, maar Noussir hield het doel schoon. Barrada kreeg de beste kans voor de Marokkanen na bijna een halfuur spelen, maar schoot naast. Spanje kwam beter in haar ritme en had een paar kansen, en ook het beste in Jordi Alba leek naar boven te komen. Vlak voor rust was diezelfde Alba nog even het onderwerp van grote zorgen, toen hij neergehaald werd door Feddal en geblesseerd leek, maar gelukkig was het niets ernstigs en betrad hij het veld wederom.

Spanje speelde alleen nog maar voor de eer, maar Marokko had nog altijd een kans om zich te plaatsen voor de laatste acht, zolang ze deze wedstrijd wonnen en Japan eveneens Honduras versloeg. De Afrikanen hadden geen andere optie dan voluit te gaan, maar had het lastig tegen Spanje, dat opbloeide toen Tello zich op het veld meldde. Een doelpunt bleef echter uit. Adrián leek in de allerlaatste minuut het winnende doelpunt te gaan scoren, maar zijn inzet werd gekeerd en raakte de lat. De wedstrijd eindigde hiermee zonder een echte score, en de Spaanse interesse in het Olympische voetbaltoernooi lijkt hiermee eveneens op treurige wijze beëindigd.

Opstelling Spanje: De Gea, Azpilicueta, Botía, Iñigo Martínez, Javi Martínez (46’ Ander Herrera), Oriol Romeu, Jordi Alba, Isco (56’ Tello), Mata, Muniain (66’ Koke) en Adrián.

Opstelling Marokko: Amsif, Jebbour, Abarhoun, Feddal, Noussir, Bidaoui (70’ El Hassnaoui), Kharja, Fettouhi, Labyad, Barrada en Amrabat.