Nieuws Maart 2014

Terugkeer Yaya Touré naar Camp Nou

Aankomende woensdag keert Yaya Touré terug naar het Camp Nou, drie-en-een-half seizoen na zijn laatste wedstrijd in een Barça-shirt, destijds de Barça versus Real Valladolid wedstrijd dat het Spaanse kampioenschap van 2009/10 bezegelde. Touré, nu één van de sterren van City, speelde drie seizoenen voor FC Barcelona (van 2007 tot 2010), en won in die periode twee Spaanse titels, een Champions League, een Spaanse beker, een Wereldbeker voor Clubs, een Europese Super Cup en een Spaanse Super Cup.

Het bezoek van Yaya Touré aan het Camp Nou is weer een terugkeer van een charismatische voormalige blaugrana. In 2009, vijf jaar geleden, gold dat voor Samuel Eto’o, slechts een paar maanden nadat de Champions League in Rome gewonnen werd. Hij droeg een Inter Milan shirt en kreeg een geweldig ontvangst van de Catalaanse achterban.
Een jaar later, tijdens de traditionele Joan Gamper Trofee, was het Ronaldinho die als tegenstander naar het Camp Nou kwam. Ook de Braziliaan, destijds met AC Milan, werd met open armen verwelkomd in Barcelona.

2012 zag de terugkeer van Zlatan Ibrahimović. De Zweed, die één seizoen in het blaugrana tenue uitkwam, deed Camp Nou aan in de return van het tweeluik dat Barça tegen AC Milan speelde in de kwartfinales van de Champions League. Die dag speelde ook Maxi López de laatste minuten van de wedstrijd nog mee.

Voor Bojan Krkić gold onlangs nog hetzelfde. Op 12 maart 2013 bezocht hij het Camp Nou in het shirt van AC Milan, waar hij op huurbasis speelde. Het was de onvergetelijke wedstrijd van de laatste zestien in de Champions League, waarbij Barça een 4-0 zege op de mat legde en het resultaat uit de eerste ontmoeting volledig omgooide. Bojan speelde de laatste vijftien minuten van die wedstrijd.

De laatste charismatische ex-blaugrana die zich wederom in het Catalaanse stadion bevond, was David Villa. De Spanjaard, die nu voor Atlético Madrid uitkomt, speelde met zijn huidige club tegen Barça in de return van de Spaanse Super Cup. Net als de anderen vertrok hij weer uit Barcelona zonder zijn voormalige club verslagen te hebben.

Kijk hier de doelpunten van Yaya Touré voor FC Barcelona!