Nieuws Juni 2012

Thuiskomst spelers La Masía

Jordi Alba volgt het voorbeeld van vele andere spelers die na een periode bij een andere club terugkomt bij FC Barcelona. De verdediger heeft een vergelijkbare weg bewandeld als vier van zijn nieuwe ploeggenoten. Gerard Piqué, Cesc Fàbregas, Cristian Tello en Isaac Cuenca die ook allen voetbalden bij de jeugd van de Catalaanse club, daarna tekende bij een andere club en vervolgens weer terug naar Barcelona verhuisden.

Gerard Piqué: voetbalde als 10-jarige al bij La Masía en vertrok in de zomer van 2004 onverwacht naar Manchester United. Piqué was amper 17 toen hij in Engeland aankwam, maar veel wedstrijden voor het eerste elftal speelde de verdediger niet. United besloot Piqué uit te lenen aan Zaragoza (2006/07) om meer ervaring op te doen. In 2008 haalde Guardiola Piqué tot veler verbazing terug naar Barcelona, maar de coach kreeg gelijk en Piqué is uitgegroeid tot een vaste waarde bij Barça.

Cesc Fàbregas: trok tegelijk met Piqué in bij La Masía. Cesc verliet de jeugdopleiding van FC Barcelona echter een jaar eerder en vertrok in 2003 naar Arsenal FC. In tegenstelling tot zijn beste vriend werd Cesc wel een bepalende speler en zelfs aanvoerder van The Gunners. In Londen was de teleurstelling groot toen Fàbregas na acht succesvolle jaren besloot naar Barça terug te keren.

Cristian Tello: was bij FC Barcelona van 2002 tot 2007 en werd vervolgens door de Catalaanse club voor een seizoen verhuurd aan Damm. Na twee seizoenen bij Espanyol besloot de technische staf van Barça B hem terug te halen in de zomer van 2010. Bij Barça B groeide Tello uit tot een vaste waarde en dat werd door Josep Guardiola beloond met diverse optredens bij het eerste elftal.

Isaac Cuenca: is ‘recordhouder’ vertrekken en terugkomen. Zijn voetbalcarrière startte bij de jeugdelftallen Infantil en Cadet (2003 - 2006) van FC Barcelona. Hierna voetbalde Cuenca drie seizoenen bij Damm en Reus. Voor het seizoen 2009/10 keerde de aanvaller terug naar Barcelona voor het Juvenil A team, maar het volgende seizoen werd Cuenca voor een jaar verhuurd aan Sabadell. Daar speelde hij zo overtuigend dat FC Barcelona besloot Isaac een kans te geven bij Barça B. Inmiddels is Cuenca zelfs officieel speler van het eerste elftal en is zijn harde werken beloond.