Nieuws Mei 2009

Valdés heeft tweede 'Zamora' binnen

Nu Barça landskampioen is en trainer Guardiola tot aan de Champions League finale rust wil geven aan zijn basisspelers, zit het seizoen er voor doelman Víctor Valdés voor wat betreft de competitie op. Hij speelde tot op afgelopen zondag alle minuten. In de 35 wedstrijden incasseerde hij slechts 31 doelpunten, waarmee hij de minst gepasseerde doelman van de Primera División is.

Het gemiddelde van 0.89 tegendoelpunten per wedstrijd zorgt er tevens voor dat hij zich voor de tweede maal in zijn carrière tot 'Zamora' mag kronen. Een titel die in Spanje wordt gegeven aan de minst gepasseerde keeper in 'la Liga'. Eerder won Valdés deze titel in seizoen 2004-2005, toen hij in het kampioensjaar onder Frank Rijkaard zelfs een gemiddelde haalde van 0.71 tegendoelpunten per wedstrijd.

Op de tweede plaats van het klassement staat momenteel Andrés Palop, doelman van Sevilla. Ondanks dat hij nog twee wedstrijden met zijn club moet spelen, zal zijn gemiddelde niet beter worden dan dat van Valdés. En zo mag Víctor zich in een illuster gezelschap begeven van keepers met twee 'Zamora's'.

Ook reservedoelman Pinto heeft ooit de titel in de wacht gesleept. Dat was in seizoen 2005-2006, toen hij bij Celta de Vigo speelde. Pinto won toen met een gemiddelde van 0.78

Andere Barça keepers die in de historie van de club als Zamora werden gekroond zijn; Zubizarreta (1986-87), Urruticoecha (1983-84), Artola (1977-78) en Reina (1972-73). Uit oudere tijden stammen de prestaties van Ramallets en Sadurní, die respectievelijk vijfmaal en driemaal de minst gepasseerde doelman van Spanje waren.