Nieuws Augustus 2014

Vermaelen van Gunner naar Blaugrana

Thomas Vermaelen heeft een drukke zaterdag achter de rug. De Belgische verdediger werd zaterdag in het Ciutat Esportiva Joan Gamper aan de noodzakelijk medische testen onderworpen en met vlag en wimpel doorstaan. Hierna stond niets zijn overstap van Arsenal FC naar
FC Barcelona in de weg en maakte zijn nieuwe werkgever de komst van de verdediger bekend. De dag werd afgesloten met de traditionele fotosessie voor het kantoor van de club bij het Barça-logo.

Zondag ochtend vervolgde zijn drukke programma met het ondertekenen van het vijfjarige contract om 11:15 uur, de fotosessie in Camp Nou voor de fans en de aansluitende officiële presentatie en persconferentie in de Ricard Maxenchs persruimte. Bij het ondertekenen van zijn contract waren naast de 28-jarige Belgische international ook voorzitter Josep Maria Bartomeu en vicepresident Jordi Mestre aanwezig.

Vermaelen startte zijn voetbalcarrière bij de Belgische club Germinal Ekeren, na de fusie met Beerschot VAC bekend als Germinal Beerschot. In 2003 verliet de jonge verdediger Antwerpen om de overstap te maken naar Ajax. Daar debuteerde Vermaelen op 15 februari 2004 tegen FC Volendam. Hij startte in de basis en Ajax won het duel met 2-0. Het seizoen erna verhuurden de Amsterdammers het Belgische talent voor één seizoen aan RKC Waalwijk. Zijn grote doorbraak kwam na zijn terugkeer naar Ajax, de club won de KNVB beker en zijn prestaties van dat seizoen werden beloond met een selectie voor de Rode Duivels. In het seizoen 08/09 werd Vermaelen aanvoerder bij Ajax na het vertrek van Klaas-Jan Huntelaar. Op 19 juni 2009 verruilde Vermaelen Ajax voor Arsenal FC.