Nieuws September 2014

Vizier op Levante

Zondagavond speelt om 21.00 uur het competitieduel tegen Levante. De club uit Valencia staat met één punt uit drie wedstrijden op de laatste plaats in de Primera División. Hierdoor snakken Los Granotas naar de eerste overwinning van het seizoen.

Twee maal was het duel in Ciutat de València tussen Levante en Barça beslissend in de strijd om de Spaanse titel. In het seizoen 2004/05 was een 1-1 gelijkspel voldoende voor het eerste landskampioenschap van de toenmalige coach van het Catalaanse team Frank Rijkaard. Ook Pep Guardiola vierde in het Ciutat de València het behalen van een kampioenschap. In het seizoen 2010/11 was ook een 1-1 gelijkspel voldoende voor de derde achtereenvolgende landstitel voor Guardiola.

De tweede club van Valencia heeft een voor de Fan Club Barcelona een bijzondere voetballer in dienst gehad. Johan Cruijff speelde in het seizoen 1980/81 twaalf duels voor Levante, waarin hij twee maal scoorde. Cruijff bleef maar een seizoen bij Los Granotas, waarna hij bij de Washington Diplomats terugkeerde.
‘El Salvador’ was niet de eerste Nederlander die zich in Valencia meldde.
Faas Wilkes was in 1958 aangesteld als speler/trainer van de club. De spits van onder andere Xerxes en het Nederlands Elftal kreeg van de Spaanse voetbalbond dispensatie omdat er in de Spaanse tweede divisie geen spelers of trainers van buiten Spanje mochten uitkomen. Enige voorwaarde was dat de club moest promoveren naar de Primera División. Dit mislukte, waardoor Wilkes Levante moest verlaten. De derde Nederlandse speler die bij Los Granotas voetbalde is ook een spits. Riga Mustapha speelde tussen 2005 en 2008 het indrukwekkende aantal van 104 duels voor de tweede club uit Valencia. Hierin wist Mustapha 35 maal te scoren. Mede door deze doelpunten wist Levante in het seizoen 2005/06 te promoveren naar de Primera División.

Voor de mensen die een online stream zoeken: fromsport.com en rojadirecta.com bieden vaak meerdere goede streams aan. Mocht u de wedstrijd niet kunnen zien, dan kunt u bij de Fan Club Barcelona de wedstrijd via Twitter volgen. Wilt u al een beetje in de stemming komen van de wedstrijd, dan kunt u ook terecht bij de Facebook van de Fan Club Barcelona.