Nieuws November 2021

Volgende tegenstander: Benfica

Of eigenlijk voluit: Sport Lisboa e Benfica (SL Benfica). Uit het prachtige Lissabon. Benfica is een wijk in Lissabon en SL Benfica werd in 1904 opgericht. Stadion: Estádio de la Luz (Het stadion van het Licht). Bijnamen O Glorioso (de glorieuze) en Águias (de Adelaars, terug te zien in het logo).De leden (socios) van de club noemen zich dan ook as aguias. Voorzitter: Rui Costa. Trainer: Jorge Jesus.

Net als Barça is Benfica een omnisportvereniging met o.a. vrouwenvoetbal en wielrennen. Benfica won in 1961 en 1962 de Europacup 1. Onder leiding van de Hongaarse coach Béla Guttmann. Hij verliet boos de club nadat hij geen salarisverhoging kreeg. En hij zei: zonder mij zal Benfica nooit meer een Europese finale winnen. Sindsdien verloor Benfica tot 2014 alle Europese finales: “de vloek van Guttmann”.

Benfica won nog wel o.a. 37x het kampioenschap, 1 x de kleine Wereldbeker, 1 x de Copa Latina en 41x diverse bekers. In Europa werd 19 x deelgenomen aan de Champions League; 22 x aan de Europacup 1: 7 x aan de Europa League; 7 x aan de Europacup 2; 15 x aan de UEFA Cup.

Een hele erelijst behorend bij een Europese subtopper. Oud-spelers: Aimar, Di Maria, Preud’homme, Witsel, Aldair, David Luiz, Glenn Helder, Pierre van Hooijdonk, Ola John, Gaston Taument, Deco, Eusebio, Nuno Gomes, Rui Costa, Tiago, Rodrigo

Een aantal van de huidige spelers: Jan Vertonghen, Jean-Clair Tobido, Otamendi, Jardel, Pizzi, Seferoviç, Goncalo Rames. Gezien de uitslag van de wedstrijd in Lissabon, een geduchte tegenstander. Zie hieronder de stand in de poule op dit moment.

Huidige stand in de Champions League: 1.

1. Bayern München 4-12

2. FC Barcelona 4-6

3. Benfica 4-4

4. Dynamo Kiev 4-1